Инж. Григор Къшов: Нужен е жесток контрол, в селски дворове правят асансьори с подръчни средства
Инж. Григор Къшов: Нужен е жесток контрол, в селски дворове правят асансьори с подръчни средства / снимка: БГНЕС

За по-жесток контрол настояват работещите в бизнеса с поддръжката на асансьори. От бранша прогнозират, че до няколко години няма да има достатъчно кадри, които да поддържат асансьорите в страната.

В интервю за Дарик инж. Григор Къшов, член на Контролния съвет на Националния браншови съюз НПАПЕ /„Надзор и поддръжка на асансьори, подемници и ескалатори"/, заяви, че за последните 20 години много рязко е паднало качеството на поддръжката, както и качеството на производство на част от новите асансьори. „Има сериозни производители, но има асансьори в България, които се правят в селски дворове с подръчни средства, за чието качество никой не следи", разкри инж. Къшов.

Доскоро той се е кълнял, че в България асансьор не може да падне, но след случая на „Цариградско шосе" вече се надява това да не се повтори. Макар да признава, че всички подценяват безопасността, когато става въпрос за пари - етажната собственост пести от ремонти и качествени резервни части, строители купуват евтини и лъскави асансьори, които будят съмнения за безопасността, а производители свалят цените, като пестят от материали при изработката на съоръженията.

Колко години работите в този бранш? С поддръжка или по-скоро с контрол и технически надзор се занимавате?

Занимавам се с поддръжка повече от 20 години. Известен опит имам и в надзора и в монтажа на нови асансьори също.

Това е време, в което може да сравните как е било преди - в зората на демокрацията и сега при поддръжката на асансьорите в България. Освен, че се увеличи броят им, какво се промени тогава?

Много рязко падна качеството на поддръжка, на новите асансьори. Няма и кой да ги поддържа в интерес на истината, това е основен проблем.

2000 фирми грубо има - по-голяма част са по поддръжката, другите по надзора. Защо не стигат хора?

Професията е много тежка, трябва да бъдете електротехник, да разбирате от електроника, в същото време да бъдете стругар и заварчик, да влизате в мръсотията, което никой сега не иска да го работи.

Няма квалифициран персонал и това тепърва ще го видят хората. Защото ви гарантирам, че до пет години хората ще имат асансьори, ще искат някой да им ги поддържа, а няма да има кой! На никой не му се работи тежка работа за малко пари.

А пък хората в етажната собственост си мислят, че печелите много!?!

Давам ви конкретен пример - етажната собственост плаща по-малко пари за двама техници, отколкото за една чистачка. При условие, че на етажната собственост ние идваме касов бон, фактура. А знаете колко чистачки имат касов апарат.

Недостигащият брой техници ли е основната причина за съмненията на мнозина, че проверките на асансьори се правят фиктивно?

Не е само това. Трябва контролът да бъде много жестоко засилен. Това ще изчисти бранша. В момента повечето от фирмите работят добре, но ДАМТН /бел. ред. Държавната агенция по метрологичен и технически надзор/ не разполага също с хора. Те нямат достатъчно инспектори, например в София са двама. Затова и ние в браншовия съюз сме започнали да правим помежду си проверки.

Колко асансьори могат да се проверят на ден?

Повече от два-три асансьора не могат да се проверят на ден инспекторите. Не е възможно, ако се прави проверката както трябва.

Средно по колко асансьора има една фирма?

Разликата е много голяма - тръгвате от 40 и стигате до 500. Зависи кой колко е работил, кой колко персонал има. Който няма персонал, той сам започва да се дъни и клиентите му започват да се местят. Трябва да се засили контролът жестоко. Това е единственият начин, ако искаме да се оправят нещата при асансьорите.

Преди промените контролът е бил държавен, асансьорите в пъти по-малко?

Тогава имаше ограничения в бройката асансьори, които може да поддържа една двойка асансьорни техници. Тогава бяха по 40 асансьора на двойка. Сега няма ограничения - едва ли има фирма, в която да са под 100 асансьора на двойка, да не кажа повече.

Тогава може ли да се изпълни това, което бях чела - на 10 дни проверка?

Тези проверки на 10 дни бяха измислени от старите шефове на агенцията малко за рекет. За да има за какво да те глобят. Защото самата агенция и инспекция се бяха превърнали - те идват и те глобяват. Те винаги има за какво да те глобят. Затова искаме и промени в Закони за техническите изисквания, защото те казват, че имаш два, три или пет акта, но не се казва за какво са. Самият закон не прави разлика дали някой е изтъркал в асансьора стикерчето с ключа си и затова си глобен, или асансьорът ти не е в ред. И в двата случая получаваш едно и също наказание - няма разлика.

Хората имат съмнения колко често се отчитат поддръжка и проверки на хартия?

Техниците почти винаги се стараят , но разберете, че при проверка на 10 дни е невъзможно да огледаш асансьора - освен да го видиш отвън дали е там или го няма. Когато има да кажем по-дълги празници в месеца, колко дни ви остават, за да обиколите всички останали асансьори.

Двойката техници вървят винаги заедно. С усилия успяват някак. Още повече при тези проверки на 10 дни - там не се изисква нищо освен да се види дали асансьорът върви. Преглежда се, външен оглед.

А на колко време е основния преглед от техниците?

На три месеца.

В понеделник шефът на ДАМТН съобщи в ефира на Дарик, че започват проверки на вносителите, производители, на тези, които контролират монтажа на новите асансьори. Какво излиза, че докато доскоро хулехме старите асансьори, новите оказва се не са по-малко рискови. Оттам очаквате ли да изскочат проблеми?

Със сигурност оттам ще излязат проблеми. Защото асансьори се правят в България в разни стопански дворове с подръчни средства.

Така ли се произвеждат асансьори в България?

Някои производители, пак казвам. Има си сериозни производители, но и в селския двор се прави асансьор.

А кой контролира тяхното производство?

Ами никой! Според европейските изисквания те издават една декларация за съответствие и казват ето ние сме направили качествен асансьор. Те сами си гарантират. След това се прави една проверка на финала, че асансьорът върви и е безопасен. Да, има проверка на финала. Проверките, които се правят, са за безопасността. Лошо няма, но не са за това колко е качествен асансьорът. Трябва да се проверяват обаче и двете - и безопасността и качеството на асансьора.

Попадал ли сте на нов асансьор, който още като го видите, сте наясно, че той е проблемен?

Едва ли има техник, който да не е попадал на такъв асансьор. Лично аз съм се отказвал - само като видя асансьора, отказвам да се занимавам с него. Не искам да го поддържам! Хората в новите блокове са дали доста пари и смятат, че са получили нещо много хубаво, а то обикновено е само лъскаво! При една част от производителите, не при всичките. Трябва да се прави всичко както трябва, качествено трябва да се прави.

Вносните или правените у нас по-често будят притеснения?

Вносните асансьори са сравнително малък процент в България. Повечето от тях са по-скъпи и заради това са по-малко.

Как стои въпроса със старите асансьори? При тях авариен щит ще се слага ли?

Има задължение да се сложи такъв авариен шит. Много хора залагат на него, но той не е толкова решаващ. Една ламарина едва ли ще спре един мъж 80 кг.! Не е панацея този щит.

Въпросът е, че тези неща се въвеждат от хора, които дават нареждания, но как ще се осъществи чисто технически никой не казва. Оставят всеки да си чупи главата. Никой не обяснява как да се сложи този щит - защото има части, които са подвижни, а щитът е неподвижен. Трябва да съчетаете подвижна и неподвижна част едновременно.

Твърди се, че техници често махали този щит, за да могат да работят по-лесно?

Той изключително много затруднява работата. Ще се съобразим, когато е задължителен, няма къде да ходим.

Има ли годност при асансьорите? Колко старо трябва да е едно съоръжение, за да се каже, че вече и подобрения по него не могат да се правят и става опасно?

Принципно стар и лош асансьор - това не е равнозначно. Има добре поддържан асансьор и недобре поддържан асансьор. Сега, ако трябва да сложим една черта, може да кажем примерно, че асансьорите до 1970 г. трябва да бъдат подменени. Тези след 70-та година могат да бъдат реконструирани.

По-скъпа ли е поддръжката на старите или е съотносима с ремонта на новите?

При по-старите асансьори много трудно се намират вече резервни части.

Няма ли черен пазар, защото доста се краде по асансьорите?

Черен пазар?!? Краде се от новите асансьори, защото при тях детайлите са много скъпи. Те са обект на тези банди. Преди мургави братя крадяха от старите асансьори, но вече ги изпокрадоха доста.

Не се ли знае кои са тези хора? Те трябва да са подготвени хора, това не е кражба на телевизор - трябва така да крадеш, че да не си направиш и на себе си бела.

Всички знаят кой краде. В полицията има огромни преписки. Поне аз не съм засичал тези откраднати части, защото купувам от вносител, производител части - не мога да си позволя да слагам такива части. Досега не са ставали инциденти след кражби, надявам се и да няма, но когато кажа, че трябва да дадат две, три или пет хиляди лева за липсващите части, това не се харесва на хората в сградата.

Колко трудно е да убеждавате хората, че са нужни обновления - сега нормативните промени изискват да има директна телефонна връзка в кабината с аварийните екипи?

Българинът по-принцип не се интересува какво става извън вратата му. Общата собственост не го интересува изобщо - това е голям проблем. Българинът разбира за съществуването на асансьорите само, когато спрат. Иначе все едно ги няма.

Дори при този нещастен случай на „Цариградско шосе", ако някой за тези една или две седмици се беше обадил, че асансьорът стърже, това нямаше да се случи. А той е стъргал поне две седмици. Всеки казва има домоуправител, а домоуправителят е бил на море.

На какво разчитате оттук нататък? Засега работите добре с този екип на ДАМТН.

Отново ще говорим за по-жесток контрол. Да се засили контролът, за да се премахне сивия сектор. Когато се засили контролът, няма да има възможност просто да се поддържат по толкова много асансьори. Трябва да се намали бройката на асансьорите, които поддържа една двойка техници. Едно е да поддържаш 40 асансьора, друго е 100.

Носят ли в момента персонална отговорност за проблеми техниците?

Носят, да и могат да бъдат съдени.

Знаете ли до момента случай за някой осъден?

До момента в България нямаше случай на паднал асансьор. Този на „Цариградско шосе" беше първият и се надявам да бъде последният! В „Майчин дом" асансьорът не е падал, там беше друг случай. До момента има много повече загинали техници. В пъти повече загинали техници.

Асансьорният транспорт е най-безопасният в целия свят като цяло. В България заниженият контрол през последните 20 години създава проблеми.