Т. Дончева: Кога България е имала един хлапак на два петъка външен министър
Т. Дончева: Кога България е имала един хлапак на два петъка външен министър / Sofia Photo Agency, Юлиана Николова

Интерес от изчезването на тефтерчетата на Филип Златанов имат както онези, които все още не са прочетени вътре, така и тези, които се страхуват, че той може да говори много повече от това, което е казал дотук. Това коментира в интервю за Дарик лидерът на „Движение 21" Татяна Дончева. Според нея Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, чийто председател беше Златанов, е била превърната в „мракобесна институция, през която политическите партии си решавали неудобни кадрови въпроси".

По думите на Татяна Дончева правителството няма да може да се управлява на принципа „Така каза Бойко". То ще трябва да работи повече, въпросът е дали Борисов има „капацитет да вкара много повече познания на базата на това, че вече е минал три години през Министерския съвет, допълни тя. Освен в експертния потенциал на новия икономически и военен министър, Дончева се усъмни доколко удачен е изборът на външния министър и на министъра на правосъдието.

Като гледате правителството на няколко дни и това, с което първо се захващат новите управляващи - внесените промени в сектор „Сигурност", да не би да сме се объркали кои са най-важните задачи за решаване пред страната?

Объркали сте се, защото когато се прави такъв микс в едно правителство, очевидно приоритетите някъде са загубени. Освен това, когато се прави правителство от ерзац политически фигури, които смятат за себе си, че престоя им в редиците на някоя партия вече ги прави политици с опит, се стига до резултат като този - законопроекти да внесат тези, които са готови със законопроекти. РБ е имал готовност, по-точно не РБ, а някой от блока като Атанас Атанасов е работил върху законопроекти.

Кабинетът „Орешарски" и той стартира със сектора „Сигурност".

Значи за тях е много важно да хванат властта, така както разбират те - да я хванат през силовите ведомства.

Конкретно по законопроектите бих маркирала само няколко неща. Че България не може да има сто разузнавания ми се струва очевидно, но това съвсем не е очевидно за ръководителите на двете разузнавания. То си е много логично - да кажеш на двама генерали, че единият ще е по-генерал и началник на другия просто е края на света. Същевременно много ще се радвам, ако ген. Атанасов натиска докрай двете разузнавания да си предадат архивите на комисията по досиетата. Защото виждам, че в момента в който се направи някакво движение в разузнавателния сектор, следва буря от съпротива от всякакви видове пенсионирани вече хора, които ни убеждават за пораженията върху националната сигурност.

Истинското поражение върху националната сигурност е липсата на съвременни служби с капацитет, който да обслужва българската държава. И това е в момента, в който има руско присъствие сериозно, има сериозно присъствие на арабската диаспора, много сериозни контраразузнавателни проблеми и пълна липса на капацитет в разузнаването. А те се занимават с някакви проблеми, които съществуват само в техните глави и са от преди 40-50 години.

Това, което Цветан Цветанов иска да направи - с връщането на ГДБОП обратно в МВР и на службата за технически операции обратно в МВР, показва недвусмислено, че те се бият за възможностите, които им дават тези технически средства. Техническите операции бяха извадени от МВР заради грубите злоупотреби по времето на Цветанов. И тъй като това не беше само на Цветан Цветанов действие, а нещо, което винаги е било проблем в годините назад, се търсеше едно решение, в което техническите операции да бъдат извадени от който и да било ръководител на МВР, за да не се изкушава. Всичкото, което е в техните глави е да си го направят за удобство и да могат да си го ползват. Което е жалко, защото като сме тръгнали по един път е хубаво да го вървим докато даде резултат. Същата история ще бъде с контрола върху спецсредствата, само че по-нататък.

Няма ДАНС - погледнете, не само във връзка с КТБ, погледнете във връзка със сто хиляди други случки. Последния път бяха нападнали лудницата с командоси на ДАНС. То няма нищо в ДАНС, те искат да връщат ГДБОП. Като имате предвид, че когато ГДБОП влезе в ДАНС, тогавашните шефове на агенцията направиха реподбор и де факто голямата част от служителите на БОП ги шкартираха. Т. е. те не подлежат на връщане.

За какво е всъщност цялата битка?!? Вие трябва да направите нова служба за сигурност, защото нямате никаква, а вие продължавате да държите Писанчев. Понеже от години неговият капацитет е всеизвестен и на Бойко Борисов, на Цветан Цветанов, и на Атанас Мерджанов и на Мишо Миков и на Атанас Атанасов. Всеки път давам пример с футболния отбор „Левски" - като нямате играчи, като нямате треньори, като нямате методика и пари, може да имате селски отбор. Няма значение дали го местите от „Герена" на „Раковски", от „Раковски" на „Триадица". Няма значение, това е положението. Значи, съберете си специалистите, вижте кои са последните остатъчни, направете си връзка с една от чуждите служби, освободете си за мащаба на Академията на МВР някакво време, в което да си произведете кадри! Едната част започнете да ги произвеждате в чужбина и кажете - след 5 години искаме да имаме една малка, спретната служба, която да отговаря напълно на стандартите на нашите партньори. И след 10 години да имаме една служба, която що годе прилича на нещо вече, което може да сложим като „Барабар Петко с мъжете".

От това, което казвате, разбирам, че сте по-скоро скептик, че с предлаганите промени може да се решат проблемите в сектора?

Познавам тези хора и техния капацитет. Когато тези хора нямат капацитет, те каквото и да направят, то няма да доведе до никъде. Румяна Бъчварова казва „Няма нужда министрите да са експерти". Няма нужда бе да са експерти, вярно и Маргарет Тачър е била на три места министър преди да стане министър-председател. И то в сектори, които не са свързани много с нейната химия, която е завършила преди правото. Обаче това са хора, които са школувани, градени като администратори, като оператори с бюджет, като оператори с човешки ресурси, като хора, които могат да имат визия за сектора.

Сега в България назначили „калинки" на средните нива, „калинки" на ниските нива, „калинки" на високите нива, защото всеки дошъл и сложил партийните списъци на своите активисти. И когато се смени властта, те казват „махни тези, защото ги назначи предната партия, за да дойдат нашите". Ама те ваште, не са по-грамотни от наште! Разбирате ли, че се въртим в кръг. А същевременно хора, които имат професионален капацитет поне до средното ниво, някъде животуват по общините и министерствата и са се покрили вдън горите тилилейски да не би някоя поредна чистка да ги разчисти. Добре, как да има напредък в държавата, като ние не щем да поверим работата на хората, които могат да я свършат!

Това оценка за експертния капацитет и в случая ли е?

Погледнете ги, моля ви се! Хайде да ви кажа за двама министри, за които не се коментира - правосъдния и външния министър. Кога България е имала един хлапак на два петъка външен министър, който не му чухме гласа в служебното правителство. Вероятно Националният демократичен институт на САЩ го е оценил като го е обучил, но той е малък. Хората си слагат за дипломати сериозни хора, които разбират от външна политика. Аз разбирам само, че някои външни кръгове са казали на Борисов да не пипа това момче, защото имаме някои работи, които искаме да решим лесно. Кога България ще има една средна, грамотна, прилична външна политика, която в очите на нашите съседи, включително на албанците, ще изглежда сериозна?!?

Моите уважения към министъра на правосъдието, но той не е влизал в съдебна зала. Това са автори на стратегии, които освен стратегии никога не са писали друго. Кога според вас те ще разберат практическите проблеми на съдебната система. Те работят само по опорни точки.

Не споделяте ли обаче голяма част от това, което той лансира като стратегия за съдебна реформа?

А какво лансира като стратегия?!? Какво лансира като въпросът опира до практически неща - до промяна в Конституцията, до отделяне на съда от прокуратурата и до изтикване на предни позиции на хора, които малко повече знаят и четат право. За да можем да кажем върховенство на закона, еднаквост на съдебната практика, вкарване в кадровите органи на хора, което все пак са малко уважавани от системата. А не някакви, които никой никъде не е чувал като никакви магистрати, обаче като кадровици - еша им няма /бел. ред. няма равен с тях/!

Стана дума за съдебната власт и няма как да не ви попитам за тефтерчетата на Златанов, които твърде съмнително изчезнаха. Какво да прочетем зад тази улична или автомобилна кражба, както там я наречем?

Какво правят да назначават графологическа експертиза на тез тефтерчета, като Филип Златанов никога не оспорвал, че те са негови тефтерчета и той ги е писал. Някой съдия си е наумил, че това е въпрос на прецизност на втора инстанция ли? А като ще се прави графологическа експертиза, защо тефтерчетата, които са ключово веществено доказателство, трябва да напускат съда? Че не може ли графологът да отиде да си работи там, където се работи.

Ефектът от цялата работа ще бъде, че един орган, създаден по принцип с най-високи народополезни цели, като преодоляване непотизма / бел. ред. В миналото - раздаването от страна на папата на доходоносни длъжности, висши църковни звания и земи на свои близки роднини. В съвременния политически живот - когато близки роднини и приятели на управляващите заемат високи длъжности, които не отговарят на техните качества, опит и способности/и на конфликта на интереси, стана на практика една мракобесна институция, през която политическите партии си решаваха някои неудобни кадрови въпроси. И седяха и се надцакваха.

Добре, докога каквото и да вземем ние от света, ще го побългаряваме до степен на неузнаваемост, като то не ни върши работа?!? То на гражданството и на държавата не върши работа! Може да е свършило работа на Искра Фидосова, на Цветанов, Бойко Борисов. И сега взели да се оплакват, как, разбирате ли, в първите им дни някой припомнил някои неща от техните управленски практики. Защото е имало такива управленски практики, затова се припомнят. Пък те като искат, да ги опровергаят, да ги опровергаят - на нас това няма да ни пречи.

И все пак кой има интерес от това изчезване?

Кой има интереси?!? Тези дето още не са прочетени в тефтерчето, и тези, които се страхуват, че Филип Златанов може да седне да говори много повече, отколкото е казал до момента, ако не му изчистят присъдата. А как да я изчистят присъдата, като общо взето при изяснените факти, нещата са очертани. Значи трябва да пробием някои от веществените доказателства грубо, за да може да се срине процесът, да се върне в изходна точка, да почнат да ви обясняват сто години как вече не могат да установят с категоричност очевидното и т.н.

Разговорът с лидера на „Движение 21" в предаването на Дарик „Междуредие" може да чуете ТУК