Кирил Добрев: Благодаря на учителите от Габрово, че споделиха идеята си с мен
Кирил Добрев: Благодаря на учителите от Габрово, че споделиха идеята си с мен / Личен архив, Кирил Добрев

"За всички онези от вас, които имат отношение към образованието или просто не им е безразлично за случващото се в сферата. Благодаря на учителите от Габрово за това, че споделиха идеята си с мен, ще се постарая да убедя колегите, че си заслужава".

Това написа в профила си във фейсбук депутатът от коалция "БСП лява България" Кирил Добрев. Коментарът на народния представител е свързан с лансирана от него идея.

Връщат практиките за гимназистите. Идеята е в последните години, докато трупат знания в клас, младежите да ходят и на стажове. Соцдепутатът Кирил Добрев предлага учениците от езиковите и хуманитарните гимназии също да влязат в системата за дуално образование и да излизат от училище с професия.

Досега този тип обучение с практика се планираше пилотно за техникумите. А самите практики бяха популярни преди 25 години като УПК. Добрев, който е депутат от Габровско, е провел дискусии с учители и ученици от Априловската гимназия. "Идеята е всяко дете, което завършва средно образование у нас, да излиза от училище с професия", аргументира се социалистът. С поправката ученици от езиковите гимназии ще могат да карат стажове като преводачи, тези с профил история ще имат стажове в музеи, а учениците от художествените училища - в галерии, музикални компании и др. Вчера Добрев проведе неофициален разговор по темата с шефа на комисията по образование в парламента Милена Дамянова. Депутати от ГЕРБ коментираха неофициално, че поправката може да бъде гласувана между първо и второ четене на новия Закон за училищното и предучилищното образование.

Обучението чрез работа или т.нар. дуално обучение е форма на партньорство между професионална гимназия и работодател. Плюсовете са, че учениците трупат опит в реална работна среда.

Директорите на математически гимназии искат техните училища да бъдат по модел "2 в 1" - специализирано училище с прием след пети клас и профилирана гимназия след седми. Това предложение за промяна в новия училищен закон ще бъде дадено на депутатите от образователната комисия, разказа председателят на сдружението на директорите на математически гимназии Павлин Петков. Според сегашния проект тези гимназии могат да се наричат иновативни училища, ако МОН одобри програмите им. В закона обаче не е разписано как точно става това.

Директорите искат по аналог на спортните школа те да набират таланти от пети клас, които продължават до 12-ти, без да държат допълнителни изпити. Те могат да полагат теста след седми клас и ако желаят, да се прехвърлят в други училища, поясни той. В същото време гимназията ще прави отделен прием след седми клас за останалите ученици, които искат да учат в математически гимназии.

Информацията е на standartnews.com