Вучков: Има фундаментална грешка в принципа за обезвреждане на боеприпаси
Вучков: Има фундаментална грешка в принципа за обезвреждане на боеприпаси / Lap.bg, Мартин Атанасов

Министърът на вътрешните работи Веселин Вучков в интервю за предаването „Годината" на Дарик радио

Здравейте, има ли информация около взрива вчера в Мъглиж? Нещо ново?

Ново от тази нощ няма. Води се разследване под формата на следствие и експертизата трябва да каже каква е причината.

Какво е станало?

Информацията, която имам, е, че не може да се подкрепи категорична версия. Имало е проверки през последните месеци на най-разнообразни институции - и екоинспекции, и Агенция по труда, и служба КОС на МВР, които са дали висока оценка за състоянието на сигурността и на технологичните процеси, но въпреки всичко има такъв тежък инцидент от вчера. Дано експертизата да каже каква е причината, за да не се повтарят.

Какво трябва да се промени с утилизацията, обезвреждането на боеприпасите в България?

Всъщност това е въпросът, наистина. Макар че вчерашният случай не е точно тема обезвреждане на боеприпас, но...

А съхранение.

Точно така. Това е въпрос, който ме е вълнувал, когато бях зам.-министър на фона на информацията, която събираха от нашите специалисти от цялата страна. А мога да кажа, че последния месец се затвърдиха моите убеждения, че има фундаментална в принципа за обезвреждане на боеприпаси в България.

Каква е грешката?

Основана е на 2 погрешни решения. Първо, безконтролен на практика внос на боеприпаси от други държави и армии, които те самите не желаят да обезвреждат. Второ, пълната демонополизация на този процес - в такъв смисъл, че генерираните оръжейни отпадъци, така да се каже, от българската армия се продават чрез обществени поръчки, организирани от Министерство на отбраната(МО) на най-разнообразни български фирми, след това се разнасят по българските пътища и се утилизират, в резултат на което през 6-7 месеца или всяка година в крайна сметка плащаме с човешки животи.

И според Вас какво трябва да стане?

По тази причина ние от 2 седмици, съвместно с МО и по указания и на премиера, разработваме нов модел. Аз вероятно в понеделник ще изпратя на заседание на Министерски съвет или на Съвета за сигурност предложение за промяна на цялостната концепция, която най-общо трябва да стъпи на 2 фундамента. Първо, да се забрани внос на чужди мини. Само напомням, че тези в Горни Лом са забранени по принцип. Те са гръцки, произведени преди 36 години. Гърция не си ги утилизира. Чрез договори с българска частна фирма ги утилизираме на територията на България. Второ, МО да поеме отговорност: на собствен център, независимо как ще го наречем, след модерни инвестиции и при сериозни гаранти за сигурността на всички, да започне да обезврежда боеприпасите, които не са им нужни.

Това означава, че ще отпадне изобщо възможността частни фирми да правят това, така ли?

Когато става дума за генерирани боеприпаси, които трябва да бъдат обезвреждани от страна на българската армия, мисля, че правилният подход е наистина частни фирми да не го правят. Защото в момента МО обявява обществени поръчки, периодично, много често. Те се печелят от разнообразни фирми и те на собствена отговорност, макар и под контрол на държавата, утилизират. Това не е редно.

Дали вярно Ви разбрах - български боеприпаси ще се утилизират от МО, а чужди няма да могат да се внасят?

Да, смятам, че това е редният подход. Това е обобщена информация на нашата служба КОС от територията на страната. Имаме много разговори по тази тема. В крайна сметка трябва да решим този проблем принципно, защото интересите са огромни. Винаги има съпротива, и назад през годините е имало, и тя е генерирана основно от два източника - и от фирмите, както и от представителите на МО. Но ние не можем да си позволим да плащаме такава висока цена година след година заради сбъркан принцип при утилизирането на българските боеприпаси.

Трябва ли да се промени системата, с която България се справя с природни бедствия? Грешка ли е, че няма нарочна, отделна структура, министерство, че на практика това в голяма степен е работа и на вашето министерство?

Всъщност тук проблемът е не толкова за това дали трябва да има отделно министерство, а че има разнообразни отговорности по темата и липсва единен контролен орган, който от една страна да може да управлява системата добре - говорим за наводненията конкретно, и от друга страна да може да санкционира по-отговорно. Защото в момента има толкова много министерства и звена, които носят отговорност. Все пак ще напомня, че МВР носи отговорност по-скоро като последваща реакция, защото нито има добри хидроинженери, нито негова собственост са язовирите, от които се генерират тези проблеми. Ето защо в началото на следващата година ще се предложи едно по-сериозно решение в тази насока, ще се определи единен държавен контролен орган по темата, именно сигурност на язовирите и не само на тях. Защото първо трябва да се направи регистър на абсолютно всички, да се изясни чия е собствеността, кои са най-опасни и как да бъде елиминирана тази опасност постепенно. Като идеята, около която можем да кажем, че се обединяваме всички, е това да бъде Държавната агенция по метрологичен надзор.

На първо четене бяха приети поредни промени в законодателството свързано с МВР. ГДБОП пак се връща в МВР. Излиза от ДАНС. Според опозицията така се застрашават 400 разследвания. Впрочем те цитират и сегашния шеф на ДАНС. Вие какво отговаряте на това?

Нищо не се застрашава. Това са абсолютно неоснователни опасения. 400 досъдебни производства има в ДАНС. Това дали е добра атестация, след като в МВР има над 200 000? Просто ще продължат да си се разследват, най-вероятно от същите хора, които ще бъдат преназначени за служители на вътрешното министерство.

А защо трябва да стане това?

Тук принципният въпрос е дали БОП има място в една контраразузнавателна служба?

Службата за борба с организираната престъпност?

Разбира се. Тя е полицейска структура. Като такава се е зародила преди двайсет и няколко години в МВР. Тя си разполага с типично полицейски апарат от функции - и разследване, и дознатели, и оперативно-издирвателна дейност, и полицейски правомощия и как преди година и половина изведнъж съвсем изкуствено беше пришита към една, преди всичко, контраразузнавателна информационна, аналитична служба, каквото е ДАНС. На едно обществено обсъждане преди няколко дни, г-н Вълчев, което се организира от вътрешната комисия, бивши ръководители дори на тази служба, бивши зам.-министри на вътрешните работи, казаха, че дори и в най-фантастичните си сънища не са си представяли, че ГДБОП, която са създавали на времето като ЦСБОП, някога ще бъде част от национална служба за сигурност или ДАНС. Това е абсолютно нелогично решение и съпротивата според мен е абсолютно ненужна, защото тя няма да успее. БОП ще си заеме мястото в своята естествена полицейска среда във вътрешното министерство. Това е дин акцент от реформата, която се прави чрез промени в закона, макар че не е единствена.

Новият закон, когато бъде приет, ще даде възможност за смяна на главния секретар на МВР, както и на председателя на ДАНС. Искате ли смяната на Светлозар Лазаров като главен секретар?

Този въпрос ще помоля да ми зададете, когато промените в закона влязат в сила, след като са обнародвани в Държавен вестник. Тогава ще преценим кой измежду многото служители, които отговарят на формалните изисквания на закона, съвместно с колегите от Министерски съвет и премиера, разбира се, кого да предложим на президента, за да определи висшата професионална фигура.

Всъщност той ще бъде сменен, защото няма да отговаря на предложените от вас нови изисквания?

Аз не знам дали ще отговаря. Не съм се замислял върху това дали отговаря или не отговаря на изискванията, които формулира законът, по-скоро става дума за оценка на професионални качества. Тогава вероятно той също ще бъде един от кандидатите, но кой ще бъде определен, ще го решим съвместно на заседание на Министерски съвет.

Трябва ли да бъде сменен председателят на ДАНС?

Първо, кой съм аз, че да казвам трябва ли да бъде сменен?

Министърът на вътрешните работи, който работи с тази институция, но за разлика от него и високопоставено политическо лице, което определя политиката.

Но за разлика от него... Наистина високопоставено политическо лице, защото съм министър, а той не е. Но освен това не съм негов ресорен ръководител, той е пряко подчинен на премиера и този въпрос трябва да се решава от него, защото каквото и мнение да изложа ще /.../ напрежение.

Добре ли работите с него?

Тук по-скоро искам да кажа дали ДАНС работи добре досега. Аз смятам, че не. Най-простичкият пример е аферата КТБ. Ако институциите бяха работили добре, съвестно, отговорно, съобразно своите законови изисквания, без да се подчиняват на някакви конюнктурни интереси, вероятно щяхме да поспестим 3 млрд. лв. от джоба на всички нас - българските данъкоплатци.

Къде е Петко Сертов?

Петко Сертов не бих могъл да кажа, дори и аз като министър, къде е в момента, макар че се издирва чрез Шенгенската информационна система и от Интерпол на територията на цяла Европа и не само в Европа. И автомобилът му, и самият той... засега не можем да кажем къде точно се намира. Макар че последният петъчен ден сме реконструирали напълно неговите постъпки, минута по минута, час след час, посока, с висока степен на сигурност.

На територията на България?

На територията на България.

Или вече знаете и накъде е хванал?

Последната информация е, че той е напуснал България в 18:31 часа в петък вечер, в посока Гърция. За съжаление от Гърция нямаме информация въпреки огромните усилия на нашите гръцки колеги. Аз бях командировал и двама служители на българското МВР в Гърция. Все още нямаме установен адрес, местонахождение нито на автомобила, нито на г-н Сертов.

Вие не сте сигурни, че е там? Той от там може другаде да е отишъл.

Разбира се, би могъл да отиде навсякъде, включително да се върне и в България.

А гледахте ли дали се е върнал?

Да, нашите колеги се опитват да го направят, но искам да обясня, че българо-гръцката граница и на българо-румънската няма 100% граничен контрол. Това е едно от завоеванията на демократичния ни правов ред. Да не говорим, че когато сме в Шенген, а ние сме готови, ще преминаваме тези граници с 60 км/час. Именно заради това споменавам, че не можем да имаме пълна гаранция дали той е на територията на България или на територията на Гърция. В същото време още нещо искам да кажа, г-н Вълчев, ако ми позволите - тъй като нямаме досега нито една проверима информация да има престъпно посегателство срещу г-н Сертов, искам да заявя най-категорично, че всички граждани са не само обществено, но и правно задължени да съобщят на прокуратурата и на полицията, ако имат данни, че спрямо него е извършено някакво престъпно посегателство. И ние разчитаме, вместо да се упражняваме в теория на конспирациите, ако някой има конкретен факт, нека да го сподели с нас или с прокуратурата.

През тази нощ беше приет окончателно държавният бюджет. Доволен ли сте от това, което получава вашата система?

Не. Аз съм го споделил и на Министерски съвет. Ограничаването, особено за персонал, както се нарича, в МВР е най-сериозно. 10 % на фона на 1 млрд., сами разбирате колко е, за разлика от 10 % на фона на 50 млн., 40 млн. или дори 100 млн. Много е тежко уравнението, което трябва да решим като ръководство. От една страна да правиш реформа, от друга страна това да го правиш при утъняващ бюджет. Но мисля, че от друга страна това е някакъв стимул да се предприемат по-сериозни мерки за административна реформа в МВР. Нещо, което ще обявим още в началото на месец януари. Все пак, не мога да не отбележа, че бюджетът символизира каква ще бъде политиката на държавата за следващата година и ми се струва например, че по отношение на други структури като ДАНС, ДАТО и т.н. не забелязваме такова намаление на бюджета, както на МВР и смятам, че това е несправедливо.

Какво завърши през 2014-та? На какво беше сложен край, според вас?

Много ми е трудно да отговоря на този въпрос.

А на какво беше сложено начало?

Струва ми се, че се сложи край на една политическа самонадеяност. Това го казвам дори в дух и на самокритичност, и на политическа сила, която представлявам в крайна сметка, без да съм партиен член, но и като ръководител на вътрешно министерство.

А начало на какво беше сложено?

В тази връзка ми се струва, че това е начало на една коалиционна култура, която трябва да излъчи положителни сигнали към гражданите за по-добро управление.

Предмет, вещ на 2014-та?

Колебаех се по този въпрос. Дори в първия момент мислех да спомена загражденията пред парламента, които символизираха и протестите на гражданите или пък съоръжението на границата, което също си е сериозна тема... Но въпреки това, ако ми позволите, мисля, че вещта която символизира 2014 година е бюлетината. Изборната бюлетина, защото тя символизира и успеха на гражданския протест, тя символизира и ненужността на тези заграждения около парламента и в крайна сметка и тази промяна, която се случи след изборите.

Целта на 2015-а? Целта през 2015-а?

Целта през 2015-а трябва да бъде една единствена, включително и за вътрешното министерство - стабилизиране, спокойна обстановка и по-добра сигурност за гражданите.