Софтуерен е проблемът, довел до издаване на две фактури за ток с един и същ падеж
Софтуерен е проблемът, довел до издаване на две фактури за ток с един и същ падеж / снимка: БГНЕС

Управителят на Енерго-Про Стефан Абаджиев обясни, че проблемът, довел до издаване на две фактури за ток с един и същ падеж, е софтуерен. Предстатвители на енергоснабдителните дружества бяха изслушани в парламентарната комисия по енергетика.

Абаджиев каза, че е било спазено изискването да не се надвишава срокът на отчет от 31 дни и затова е бил направен междинен отчет едва на 5% от клиентите на дружеството. Направихме всичко възможно, за да не натоварим хората, предвидихме възможността за разсрочване на плащането на сметката от междинния отчет с 15 дни и клиентите, които това ги касае, бяха уведомени, посочи Абаджиев.

Нашият софтуер е по немски стандарт и не позволява, ако един клиент е отчетен в определен период, да се промени датата на падежа на сметката, обясни той. Оказа се, че са нужни месеци за промяна на софтуера; ако в закона беше казано, че трябва да се фактурира в различни месеци, щяхме да отстраним отдавна проблема, добави Абаджиев. Той уточни, че се дава възможност за автоматично разсрочване на сметките с 15 дни, през които не текат лихви по сметките.

Например, ако срокът за плащане по фактурата от междинния отчет е 10 февруари, то тя ще бъде разсрочена до 25 февруари, ако срокът е 16 февруари, те ще бъде разсрочена до 4 март, а при падеж 25 февруари - до 13 март. Това ще доведе и до удължаване на срока за прекъсване на електрозаханването поради забавено плащане с допълнителни 15 дни след падежа на фактурата, уточни Абаджиев.

Калина Трифонова, член на УС на ЕВН България, посочи че, дружеството има график на четири отчетни периода, за да изпълнява законовото изискване отчетният период да не надвишава 31 дни. Това изискване е спазено за 99,72% от нашите клиенти, а в останалите случаи периодът е надвишен заради неосигурен достъп или лоши метеорологични условия. До момента имаме 9 сигнала, които не касаят периода на отчитане, а стойността на фактурата, от тях само два сигнала се оказват основателни и съответната корекция е направена, каза Трифонова.

Зорница Генова от ЧЕЗ каза, че при тях всички клиенти са били отчетени в рамките на 31 дни. Имаме 594 отчетника, за да спазим това изискване, ходи се на всеки обект или се отчитат електромери дистанционно, каза Генова. Тя каза, че дружеството има само една жалба за неспазване на периода на отчет за периода декември - януари и тя се е оказала неоснователна.

Стефан Абаджиев отбеляза, че в Енерго Про отчетът е „регулиращ” и има ежедневен график за отчитане на клиентите. Въпросът е на компромис - да се наемат повече отчетници и да се повишат разходите или да има възможност за междинен отчет, каза Абаджиев.