Акад. Марков: Историята е ДНК-то на народа, не трябва да го подменяме
Акад. Марков: Историята е ДНК-то на народа, не трябва да го подменяме / снимка: Dariknews.bg, архив
Георги Марков: Историята е ДНК-то на народа, не трябва да го подменяме
83898
Георги Марков: Историята е ДНК-то на народа, не трябва да го подменяме
Георги Марков: Историята е ДНК-то на народа, не трябва да го подменяме
  • Георги Марков: Историята е ДНК-то на народа, не трябва да го подменяме
  • Георги Марков: Историята е ДНК-то на народа, не трябва да го подменяме

Да се спре с политизирането на историята и тя да не се приспособява към днешното съвремие, призоваха български историци на специална пресконференция. Според тях опитите в учебниците по история да се преиначават различни формулировки само задълбочават проблема. Те са категорични, че модерно и толерантно общество може да се гради само на основата на истината, затова историята трябва да почива на истината, а не да се подменя.

Между самите историци има разнобой как в учебниците по история да бъде наречен периодът на турското робство. Това призна академик Георги Марков:

"Заради това разногласие не стигнахме до общо становище по този въпрос и министър Танев е прав, тъй като той се обърна към Института за исторически изследвания при БАН, но на три научни съвета не се разбрахме по тази тема. Сега има една русофобска вълна. Досега казвахме османско владичество, но скачат някои закъснели стамболовисти и казват: Това е русизъм. Тогава да го наричаме османско господство, османска власт. Разбира се, през XIX век българите не са били роби, те са имали дори собственост. Но това е теократична империя. Там си или правоверен, или си гяур, или си неверник. Дори да си чорбаджия, ти не си пълноценен човек, ти нямаш правата на бедния турчин дори или на който и да е там мюсюлманин. Едно е било в арабските страни, като част от Османската империя, те са били мюсюлмани, там може да е имало османско присъствие".

Професор Христо Матанов от катедра „История" на СУ твърди, че споровете около новата учебна програма за 6 клас са пресилени. По думите му не се въвежда термин "съвместно съжителство", но така или иначе такова съжителство е съществувало и то описва ежедневната история от онова време. „Четох внимателно учебната програма, тя е дадена за обсъждане, не е окончателен документ. Колегата, която е работила, много коректно е отбелязала какво трябва да знаят децата за Османската империя, отбелязала е колко въстания са вдигали българите, колко от тях са били избити, по какъв начин, колко от тях. След това отделя внимание на ежедневието. И опира до въпроса съжителство. Ежедневие без съжителство не може да съществува".

Турско робство или съжителство - кой е правилният термин според вас

Академик Георги Марков е на друго мнение. Той също е чел материалите и още през ноември е изразил писмено становището си. "Възразих срещу това съвместно съжителство, като казах, че сега е модно сред вас, младите, не да се жените, а да съжителствате на семейни начала. Аз по майка съм от Калофер. Една калоферка каза: Какво съжителство, три пъти Калофер е опожаряван и е клан. Мирно съжителство било. Нека да не приспособяваме историята към днешното съвремие, понеже днес трябва да има толерантност. Съгласен съм, но не да даваме за пример Османската империя как сме съжителствали".

Според акад. Георги Марков вече години наред се правят опити българската история да бъде подменена и зад тези опити стоят чужди фондации. „1952 година се опитаха да го наложат, пропадна. Сега - съжителство?! Да се замести събитийната история с микроистория, всекидневна история - аз му казвам на това равнище „шкембе чорба". Какви къщи сме строили, какви черги, да няма войни, да няма въстания, да няма кланета. Дайте, да се помиряваме. Това е на тези фондации. Те уж гледат нашето добро: "Вие на Балканите се трепете, стига с тази национална история, изучавайте общоевропейския аспект на историята". За съжаление по млади колеги се хващат на тази въдица. Аз ги разбирам, но не ги оправдавам. Ние не можем да подменяме историята. Крайно време е политиците да правят история, а ние ще я пишем. Да не ни казват какво и как да се пише".

Запитан какво, според него, стои като крайна цел зад тези опити да се подмени историята, акад. Марков отговори: "Обезличаване. Аз го наричам корпорациите срещу нациите. Има корпорации, които могат да купят и да продадат една държава като България, толкова са могъщи. Тях им пречат нациите, националните държави. Те искат пазари, суровини, печалби, казват: Ще ви напълним стомасите, но... празни глави. И вече дотам се докарахме. Историята е ДНК на народа. Всеки народ си има историческа съдба. Ние си имаме нашето ДНК, не трябва да го подменяме. Ние не бива да правим компромиси с историята, защото за тази история хората са загивали. Нашите дядовци са загивали заради тази история, а ние сега за един хляб, да си напълним стомаха".

Проф. Григор Велев призова да се възстанови националното възпитание в училище. На първо място българчетата трябва да са деца на България, а след това на света, заяви той.

Идеята му бе подкрепена и от историка проф. Пламен Павлов. Според него трябва да се изучава „Родинознание", а не „Човек и общество" и „Роден край", а не „Околен свят".

Участниците в пресконференцията са категорични, че в образователния процес по история трябва да се формира цел, че децата са българи на своето отечество, а не граждани на света. Те призоваха да се формира българско национално съзнание и самосъзнание - първото за обществото и второто за отделната личност.