Космическият апарат "Розета" осъществи контролирано спускане над кометата 67Р/Чурюмов-Герасименко, като завърши мисията си за изследването на този космически обект. Това беше обявено по време на пряко предаване от Центъра за управление на полетите /ЦУП/ на Европейската космическа агенция /EКА/, предадоха световните агенции.

"Състоя се контролиран сблъсък на "Розета" с кометата "Чурюмов-Герасименко", бе съобщено от ЕКА. Като потвърждение за стълкновението на апарата с кометата бе посочено прекъсването на предавания от "Розета" радиосигнал.

Краят на мисията беше обявен под аплодисментите на учените от Силвен Лодио, отговорник за операциите по полета на "Розета" в Центъра за управление на космическите полети в германския град Дармщат.

Приближаването до кометата е продължило над 14 часа. През това време станцията е фотографирала кометата и е анализирала нейните газови потоци. Сигналите, които е предавала "Розета", са стигали през космическото пространство до Центъра за управление на полетите за 40 минути.

Както беше планирано, сондата се разби в специално избран район, от който периодично се изхвърлят потоци газове и прах. При снижаването си "Розета" трябва да е предала ценни данни за структурата на стените на ямите, от които излизат потоците, и по този да се проследят процесите на формиране на кометата.

"Розета" се е приближавала до "Чурюмов-Герасименко" много бавно, със скоростта на пешеходец - 3 километра в час. Подобен удар в повърхността, по мнение на специалистите от ЕКА, трябва само частично да разруши апарата. От сблъсъка най-много ще пострадат и ще се разлетят на части слънчевите му батерии.

С този проект Европейската космическа агенция се опита да разгадае тайните на образуването на Слънчевата система.

Краят на "Розета": Мисията в цифри

Сондата "Розета" беше изстреляна през 2004 г. От август 2014 г. европейският космически апарат е в орбита около кометата 67Р/Чурюмов-Герасименко. Три месеца по-късно "Розета" изпрати към повърхността й модула "Фила".

"Фила" стана първият космически апарат в историята, спуснал се успешно на повърхността на комета. Той функционира само 60 часа, след което изгасна поради липса на достатъчно слънчева светлина, която да захранва батериите му.

Мисията "Розета", планирана през 1993 г. от Европейската космическа агенция (ЕКА), цели да се опознае по-добре формирането на Слънчевата система. Кометите, формирали се преди 4,5 милиарда години, са сред най-примитивните обекти в Слънчевата система.

"Розета" откри, че водата на 67Р/Чурюмов-Герасименко не прилича на земната. Това означава, че този вид комети не са допринесли за появата на вода на планетата ни. Сондата обаче откри органични молекули, необходими за появата на живот - аминокиселини, които може да са участвали в "засяването" на океаните.

Кометата 67Р/Чурюмов-Герасименко сега е на 573 милиона километра от Слънцето.

Изненадите, които мисията "Розета" поднесе на учените

Мисията на стойност 1,4 милиарда евро позволи да се съберат много данни, които години наред ще бъдат изследвани от учените. Тя бе белязана и от перипетии, свързани със спускаемия модул "Фила", който на 12 ноември 2014 г. извърши първото кацане на повърхността на комета. От юли 2015 г. модулът "замлъкна". Местонахождението му бе открито от сондата в началото на септември т.г., припомня БТА.