България се изложи с щанда си на Панаира на книгата във Франкфурт
България се изложи с щанда си на Панаира на книгата във Франкфурт / netinfo
България се изложи с щанда си на Панаира на книгата във Франкфурт
90665
България се изложи с щанда си на Панаира на книгата във Франкфурт
България се изложи с щанда си на Панаира на книгата във Франкфурт
България се изложи с щанда си на Панаира на книгата във Франкфурт
  • България се изложи с щанда си на Панаира на книгата във Франкфурт
  • България се изложи с щанда си на Панаира на книгата във Франкфурт
  • България се изложи с щанда си на Панаира на книгата във Франкфурт

България се представя на Панаира на книгата във Франкфурт с голям, но празен щанд, обяви пред Дарик Манол Пейков, управител на издателство "Жанет 45".

По думите му тази година Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия към Министерство на икономиката е купила щанд от цели 100 кв.м. Оказва се, обаче, че на него са представени книги от едва шест издателства, защото повечето разбрали в последния момент за начина на участие - да се кандидатства и да се спечели проект, и не са могли да реагират с попълването на куп документи.

"Аз съм наблюдател, вече 10 години подред идвам във Франкфурт, знам как се е развивало българското участие. То винаги е било страшно невзрачно, винаги съм го критикувал. Но тази година, това което впечатлява, е контрастът между размера на щанда, който тази година е съответен почти на щандовете на съседни наши държави като Словакия, Словения, Унгария, дори като Македония и Косово, които обикновено имат доста по-добро представяне от нас. Но щандът е абсолютно постен, представени са само шест издателства", обясни Пейков.

"Причина затова е конкурс обявен от Агенцията за малки и средни предприятия, която е платила щанда тази година. За конкурса бяхме осведомени в последния момент и имахме 24 часа за реакция, а това е невъзможно да се случи. Очевидно повечето български издателства не са реагирали. Реагирали са тези шест, вероятно допускам, които са включени. Повечето големи и известни български издателства, които издават българска литература, почти не присъстват", посочи още издателят.

"За вида на щанда да не говорим. Всички държави около нас се грижат щандът им да има някакъв фасон - имат подобаваща украса, кули с имената на държавите, красиво оформени щандове, облепени с плакати, с лица на автори, мислено. Независимо, че като оформление и сюжет нещата през годините се повтарят, т.е. не е нужна някаква изключително огромна инвестиция, за да има изящно и впечатляващо представяне всяка година. В случая явно не става дума за пари, пари явно има, защото щандът е доста голям. Става дума за мисъл и за отношение, каквато очевидно в случая липсва", не крие разочарованието си Манол Пейков.

От Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия препратиха към Асоциация "Българска книга" за повечето от въпросите.

В писмо до медиите, те уточняват, че както изложбената площ, така и обикновената конструкция на щанда, са били избрани от Асоциацията чрез издателствата в нея. Сроковете за кандидатстване също са били съгласувани с "Българска книга", като те са поели ангажимента да запознаят членовете си и компаниите в бранша.

Изпълнителният директор на Асоциация "Българска книга" Силва Папазян не отговаря на телефонния си номер, за да коментира. Компаниите, които участват на панаира тази година са 7. От агенцията за насърчаване на малки и средни предприятия уточняват още, че наетата площ от 100 кв.м е по-малка от тази на миналогодишния щанд, който е бил 120 кв.м. Участието тогава е струвало 180 000 лева при дизайнерски щанд, а тази година с обикновен е 85 000 лева.