Намериха черните кутии на катастрофиралия полски президентски самолет
Намериха черните кутии на катастрофиралия полски президентски самолет / снимкa: Reuters

Намерени са и двете черни кутии на самолета на полския президент, разбил се днес в Русия, предаде Интерфакс, цитирайки руския министър на извънредните ситуации Сергей Шойгу.

Намерени са както телеметричните записи, така и звукозаписите. Започна експертизата, която ще хвърли светлина върху причините за катастрофата, каза Шойгу пред полски и руски журналисти, пише БТА.

Траекторията на полета, която аз днес минах два пъти, показва, че отклонение от пистата е имало не само като височина, но и като ширина и то е било не по-малко от 150 метра, каза руският министър.

По-рано една от черните кутии на самолета, катастрофирал днес в Западна Русия, в който загина полският президент Лех Качински, беше намерена на мястото на трагедията.

По предварителни данни черната кутия не е повредена, отбелязва ИТАР-ТАСС. Руската телевизия показа кадри от мястото на катастрофата, на които ясно се вижда "яркооранжевата сфера, прилична на голяма таблетка (...), без видими повреди по нея", посочва агенцията.

Според цитиран от нея експерт от руски авиоремонтен завод, устройствата от този тип, монтирани на самолети Ту-154, издържат на силни удари - до 1000 джаула, а за кратко време, до 50 минути, и температури до 1000 градуса по Целзий. Записват близо 40 параметъра на полета и работата на основните възли и пазят записите от последните 17-20 часа.

Устройството е открито край опашния стабилизатор на катастрофиралия самолет. Явно е намерена черната кутия от опашната част на самолета, недостъпна за екипажа. Втората се монтира в кабината на пилотите и много по-често се поврежда при катастрофи, добавил експертът.

При опит за кацане разбилият се самолет е слязъл недопустимо ниско и не е могъл да набере височина, за да излети отново, съобщи полската телевизия "ТВН 24", цитирана от ИТАР-ТАСС.

Ту-154 се е спуснал на 2,5 метра от земята, когато пилотите решили да го издигнат за нов опит да кацнат на летището, твърди телевизията.

Пилотите с голям стаж рядко вземат решение да кацнат от четвъртия опит. Обикновено, щом не успеят от втория, решават да кацнат на резервно летище, коментира във Варшава Дариуш Собчински, един от най-опитните пилоти в полската гражданска авиация.

Той съобщи, че лично е познавал пилотите на Ту-154, разбил се в Русия, и те са били професионалисти от висока класа. Според Собчински, щом са решили да направят четвърти опит за кацане, самолетът е бил технически изправен, посочва ИТАР-ТАСС. 

През май миналата година катастрофиралият самолет е бил основно ремонтиран в руския завод "Авиакор" в град Самара, съобщи генералният директор на предприятието Алексей Гусев.    

Според него актът за предаване и приемане на самолета след ремонта е бил подписан на 21 декември 2009 г. Определен е бил ресурс за експлоатация от 25 години и 6 месеца, без да има забележки за по-нататъшното му използване, пише БТА.

Откакто е започнала експлоатацията му, президентският Ту-154 е летял общо 5004 часа и е кацал 1823 пъти - сравнително малко за самолет от тази класа. Допреди месец самолетът на Качински имаше извършени общо към 50 кацания и 124 летателни часа след ремонта, заяви Гусев пред руската телевизия "Вести".