Ярослав Качински: Докладът за катастрофата в Смолeнск е оскърбление за Полша
Ярослав Качински: Докладът за катастрофата в Смолeнск е оскърбление за Полша / Reuters

уският доклад за самолетната катастрофа миналата година, в която загина полският президент Лех Качински, е оскърбление за Полша. Докладът е едностранен и в него липсват доказателства, заяви опозиционният партиен лидер Ярослав Качински, който е брат близнак на покойния президент, предадоха световните агенции.

"Докладът хвърля цялата вина върху полските пилоти и Полша без никакво доказателство. Той е подигравка срещу Полша", каза Качински на пресконференция и добави, че партията му "Право и справедливост" ще призове полския парламент да отхвърли доклада.

Качински отхвърли предположението в доклада, че брат му може да е оказал психологически натиск върху пилотите да приземят самолета. "Брат ми не е имал самоубийствени наклонности", каза той.

Адвокат на семействата на загиналите при катастрофата в Смоленск също определи като едностранен и неприемлив доклада на Междудържавния авиационен комитет /МАК/ на Русия.

Според представения от МАК доклад причина за катастрофата е решението на пилотите на самолета да кацнат в Смоленск, вместо да се насочат към алтернативно летище, посочва Ройтерс.

Асошиейтед прес посочва, че пилотите взели това решение под натиска на командващия полските ВВС, който се намирал в пилотската кабина. В кръвта на командващия ВВС било открито съдържание на алкохол от около 0,6 промила, което било достатъчно за нарушаване на способностите за правилна преценка.

Полският премиер Доналд Туск ще прекъсне отпуската си, за да участва в обсъждането на доклада на МАК, предаде ИТАР-ТАСС. Премиерът ще обяви своята позиция по доклада на пресконференция утре, съобщава БТА.

Акредитираният в МАК представител на Полша полковник Едмунд Клих възлага голяма част от вината върху полската страна, но обвинява и руските авиодиспечери. "Съгласен съм, че по-голямата част от вината е на Полша", отбеляза той в интервю за руски журналисти. В същото време обаче той каза, че за катастрофата може да е допринесла неточна информация, постъпила от контролната кула. По мнението му думата "хоризонт" била дадена твърде късно, а летището трябвало да бъде затворено при такива лоши условия. Той смята, че ако на борда е имало руски представител катастрофата едва ли е щяла да се случи.