Александър Цветков за бъдещето на транспорта в България
Александър Цветков за бъдещето на транспорта в България / Sofia Photo Agency, архив
Александър Цветков за бъдещето на транспорта в България
41542
Александър Цветков за бъдещето на транспорта в България
Александър Цветков за бъдещето на транспорта в България
  • Александър Цветков за бъдещето на транспорта в България
  • Александър Цветков за бъдещето на транспорта в България

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков в "Седмицата" по Дарик.

Ще бъде ли отворена магистрала "Люлин"?

Да, утре ще бъде отворена. Утре следобед е откриването на магистралата...

Има ли акт 16?

...и вече хората могат да пътуват. Да, има акт 16.

Има разрешение за ползване?

Няма да бъде открита без акт 16. Няма проблем.

Понеже нали имаше проблем от кметицата на Перник, която възразяваше, че строителите не са почистили най-малкото около магистралата строителните...

Всички възражения са преодолени и акт 16 има, и магистралата от утре ще бъде факт за всички граждани.

Вие отговаряхте за транспорта в София. Един от дебатите по вестниците тази седмица е къде ще се качва човек от София на тази магистрала, респективно къде ще влиза, предположенията са например във вестник "Сега", че ще има големи задръствания.

Ами, вижте, магистралата се влива в Околовръстното шосе на София с един доста хубав пътен възел. Да, истина е, че продължението на магистралата в посока северната дъга на София е необходимо да бъде със съответните надлези и, разбира се, да продължи като автомагистрала. Това ще бъдат следващите етапи на строителството. Но така или иначе, това е една изключително важна отсечка за София, независимо че е магистрала, която свързва два големи града - София и Перник, но тя е много важна, тъй като всички знаем входът на София откъм Княжево в какво състояние беше, колко беше натоварен. Така че това движение, което ще се изнесе от Княжево и на практика ще се разсредоточи по Околовръстното шосе на София, мисля, че ще се отрази в огромна степен на цялата тази част на София около Княжево и Горна баня.

А има ли планове в "Люлин" да се правят промени, да се прави по-голям път, който да може да поеме трафика, да стигат поне до тунела към центъра вече на София?

В "Люлин" има много добри пътни артерии, още повече че оттам лесно може да бъде хванато метрото и безпроблемно и безконфликтно да се стига до центъра на София и до другия край на София, нещо, което районът на Княжево и Горна баня не предлага, разбира се, на този етап. Така че откъм комуникационна гледна точка магистрала "Люлин" в момента и изграденият пътен възел са несравнимо по-добри от това, което беше.

Вярно ли е, както пише пък "Стандарт", че ще има ограничение от 90 км...

Не.

... за каране по тази т.нар. магистрала, ако ще е 90 лм? Ще бъде 130?

Не, не. Няма да има ограничение 90 км. Ограничението е 130 км/ч, каквото е ограничението във всички магистрални участъци.

Колко километра е цялата магистрала?

Не мога да цитирам точно колко километра е, но така или иначе със 130 км/ч ще се изминава разстоянието за около десетина минути.

Пътят през Владая и Княжево щял да бъде затворен вече за ТИР-ове, те ще са длъжни да минават през...

Това е нормалното и към което сме се стремели винаги, тъй като в тази градска част да влиза тежкотоварното движение просто наистина е мъчение за жителите на този район.

А какво става с общата идея в петък от 17 до 22 часа и в неделя от 15 до 20 часа да не се движат ТИР-ове изобщо по пътищата и те да бъдат длъжни да стоят на паркинги, каквато идея впрочем давала работна група към вашето министерство?

Да, така е. Аз назначих тази работна група и това е една стара идея, която разработваме. Аз се надявам още през това лято да можем да започнем ако не изцяло, то поне частично да въведем тези забрани. Защото през миналото лято, в разгара на сезона, през август месец, въведохме ограничение, и то само часови, в най-натоварените часови диапазони на уикендите, и веднага се почувства разликата. Всички хора, които пътуваха за почивка и за уикенд просто пътуваха много по-спокойно и много по-добре, без това да възпрепятства сериозно автомобилния бизнес.

Тоест вие и това лято ще въведете такива ограничения.

Да, това е целта, това е целта да въведем тези ограничения.

Само за лятото или изобщо?

На този етап се стремим това да го направим лятото, тъй като за никого не е тайна, че все пак паркингите в България не са достатъчни и не са изградени в достатъчен обем, така че повсеместно...

Имало за 2800-3000 ТИР-а, пак четох, това вярно ли е?

Така е, така е.

А колко ТИР-а щъкат из България едновременно?

Доста повече, доста повече. Така че нека да го направим все пак това ограничение постепенно. Един по-плавен преход, за да не се получават сътресения.

Тоест под лятото разбираме от кога - юли-август или от юни още, септември?

От юли, от началото на сезона ще се опитаме...

До края на август.

...да въведем постепенни ограничения.

И това ще важи само за петък и за неделя, това ограничение.

Да, точно така.

В тези часове, които казахме - 17 до 22 часа в петък вечер и късния следобед на неделя.

Не е окончателно, не е окончателно установен часовият диапазон, но, пак казвам, ще се започне с постепенни ограничения, тъй като това е европейската практика. Нормално е да се стремим към въвеждането на тези ограничения за уикенда, още повече че това е и екологично, и безопасно за движение по пътищата. Знаете, в тези уикенди, особено през юли и август колко е натоварено движението и колко катастрофи стават, и колко хора загиват на пътя.

Какъв е вашият план - да се конкурират или да се допълват железопътният и автомобилният транспорт? Там, където има магистрала, ще прави ли България сериозни инвестиции и в железници успоредно, или напротив, когато има магистрала, там ще се заложи на автобуси, автомобили и камиони, а на други места, докъдето няма добри пътища, ще се правят железопътни линии?

Железницата и автомобилният транспорт трябва и да се допълват, и да се конкурират. Това, разбира се, така, звучи на пръв поглед като че ли малко противоречащо си, но те не могат във всеки един от случаите да се конкурират, тъй като са неравнопоставени. Същевременно и трябва да бъдат допълващи се видове транспорт, защото железницата е по-екологична, това е бъдещето на транспорта, това е може би приоритетният транспорт както за Европа, може би в световен мащаб също.

Не, аз ви питам, защото...

Затова инвестиции в железопътна инфраструктура и в железница въобще ще има по основните направление и целта на една следваща транспортна схема, която тепърва ще се разработва, е това да бъде гръбнакът на транспортната система. Железопътният транспорт и железопътните артерии да бъдат гръбнакът на тази система като цяло.

Питам ви, защото тази седмица давате старт на изграждането на новата скоростна, кръстиха я жп "Тракия", между Пловдив и Бургас, и е любопитно защо, при положение че България инвестира по същото трасе толкова много в изграждане на магистрала, а например Северна България й е по-трудно с придвижването, не започнем да правим скоростна жп линия от София до Варна?

Да, отговорът на този въпрос е много прост. Ние правим тези инвестиции с европейски средства. Тези европейски средства могат да бъдат вложени единствено в европейските коридори. Не можем да направим скоростна жп линия например до Варна, тъй като това не е част от европейски коридор. Така или иначе ние търсим възможности за инвестиции в Северна България и преговаряме с Европейската комисия относно възможността за финансиране на магистрала "Хемус", а и в бъдеще за финансиране, разбира се, на реконструкция на железопътния, на жп трасетата в Северна България. Като пример ще дам, че през следващия програмен период ще бъде изграждана жп линията, т.е. това е жп магистралата от София до Видин, която ще скъси разстоянието до Видин с повече от три часа.

Но там европейците я признават за част от такъв коридор.

Точно така, признава се за част от коридор. Така че такива крупни инвестиции, каквито се правят по жп магистралата и по автомагистралата това не е по силите на държавата в този момент сама да се справи и да вложи такива средства.

Между Пловдив и Бургас...

Само за информация, че железопътната "Тракия", ако можем така да я наречем, в участъка от Пловдив до Бургас е на стойност около 400 милиона лева. Една твърде голяма сума...

Това без влаковете.

Без влаковете и това са средства, които идват, разбира се, от Европейския съюз.

А има ли България пари да си купи после влакове, които да се движат с 160 км по тази скоростна жп отсечка?

Съвсем резонен въпрос. Именно затова направихме разговори с Европейската комисия за възможността това да се случи - европейски средства да бъдат предоставени безвъзмездно на БДЖ за закупуване на нови вагони и локомотиви. За първи път получихме утвърдителен отговор, че това може да стане и че на БДЖ ще бъдат отпуснати средства за нови влакове, когато реформата бъде доведена докрай. Ние представихме тази реформа, която в момента се случва в БДЖ. Напълно е одобрена от Европейската комисия и е подкрепена от тях, така че при довеждане на нещата докрай, Европейската комисия ще отпусне средства и 2014 г. ще имаме възможност да купим нови влакове.

А 2014 ще е завършено изграждането на скоростната отсечка от Пловдив до Бургас.

Именно, дотогава ще бъдат завършени тези инвестиции.

И това щяло да икономисва част и десет минути пътя до морето...

Само за тази отсечка е час и десет минути.

От Бургас до Пловдив.

От Пловдив до Бургас, само за тази отсечка е час и десет минути икономията от време. А ако се сумира с Пловдив - София, вече икономията е над два часа.

Ще поскъпнат ли билетите за бързите влакове това лято? Повече експресите, каквито съобщения имаше през последните десетина дни.

През това лято за първи път ще пуснем така наречената бизнес класа в някои бързи влакове.

Тя какво ще представлява? Като бизнес класата в самолетите?

Това ще представлява една по-комфортна възможност за пътуване с железница. Това ще бъдат наистина нови вагони, които ще предлагат по-добър комфорт. В тях ще има възможност за интернет, за 220 волта, ще се поднасят кафе, чай, напитки, така че всеки, който пътува, да се чувства максимално удобно.

А цената на билета...

Това ще бъде в цената на билета. Разбира се, този билет ще бъде малко по-скъп от обикновения. Но всеки ще има възможност да прецени дали желае да пътува в тази бизнес класа, или да пътува в обикновената.

Бизнес класата в самолетите по някой път е в пъти по-скъпа.

Не, тук няма да се наложи да бъде в пъти по-скъпа. Разбира се, ще бъде 20-30 процента вероятно по-скъпа, още нямаме точно ценообразуване, но в никакъв случай съотношението няма да е, както при самолетите.

Това от кой месец ще тръгне?

От месец юни, от следващия месец буквално.

И още може да се ходи на море с бизнес класа във влак?

Да, с бизнес класа и ако имате съответното устройство, ще можете и да си чатите по пътя.

А работи ли интернетът по гарите, който пуснахте миналата година?

Да, работи. Основните гари в страната имат безплатен безжичен интернет, така че всъщност това чатене можете още от гарата да го правите.

Ще започне ли наесен приватизация на товарните превози на БДЖ?

Възможно е да започне наистина и приватизацията на товарните превози. До този момент такава приватизация не беше възможна, защото активите на БДЖ, независимо дали са за товарни превози, или на пътнически превози, бяха в, така, една, в един общ кюп - в БДЖ, това е шапката на холдинга, който съществува. Всички останали фирми, дъщерни фирми, това са БДЖ "Пътнически превози", БДЖ "Товарни превози", БДЖ "Тягов състав", който вече не съществува, това са дружества, които нямат никакво съдържание и никакви активи и на практика ние нямаме обособяване на тази дейност и възможност да бъде приватизирана. След структурните промени, които извършваме в момента, едно пълно разделяне на активите, на пътническите превози и на товарните превози, дава възможност от лятото, тъй като тогава ще приключи реално това пълно разделяне на дружествата, да имаме едно обособено дружество, БДЖ "Товарни превози" със съответните активи, да бъде оценено и да бъде предложено на инвеститорите. Това ще даде възможност, разбира се, да влязат свежи средства в БДЖ. Те ще могат да бъдат използвани за закупуване на съответно нови пътнически вагони. Аз мисля, че това е цел, която си заслужава. Държавата няма защо да извършва тази стопанска дейност да транспортира товари. На практика това може да бъде приватизирано и тези средства да бъдат използвани именно за пътническите превози.

Да се върнем на въпросите за пътуванията през лятото. Допълнителни влакове ще се пускат ли?

Разбира се. Допълнителни влакове ще бъдат пускани, още повече че т.нар. уикенд влакове, които миналата година пускахме експериментално, ще продължат да се движат по направлението от София до Бургас и от София до Варна. Много голям успех имаха тези уикенд влакове. Вие знаете, че те са изцяло с нови вагони, с много комфортно пътуване, много бързо, защото не спират на никакви спирки, само по една спирка имат по пътя, и през миналата година тези уикенд влакове са превозили над 30 000 пътници. Доста внушителна цифра на този превоз и интересът е много голям. През тази година те ще продължат да оперират до морето, така че хората ще могат много изгодно и комфортно да пътуват до Варна и до Бургас.

Ще спечелят ли железниците от по-скъпите горива според вас това лято? Как ще бъде по-евтино да се ходи на море?

До известна степен ще спечелят, защото голяма част от тягата, която използва БДЖ, е електрическа и, разбира се, поскъпването на горивата няма да се отрази по този начин, както се отразява на автомобилния транспорт. Така че, ако има такова по-нататъшно поскъпване, БДЖ в известна степен ще бъде облагодетелствана.

Вие бяхме основен инициатор на проверката на Комисията за защита на конкуренцията на евентуален картел при горивата. Приемате ли това тя да се произнесе чак след няколко месеца, тъй като трябвало да прави дълъг секторен анализ? Вие самият имам чувството, че имахте очаквания доста по-бързо това да стане.

Да, разбира се, че имах очаквания това да стане по-бързо а и това беше смисълът на тази проверка. Когато проблем няма, на практика такова заключение, каквото и да е то, вече не ни върши такава работа, но в крайна сметка сложността на този анализ вероятно е доста голяма, за да може да се излезе с едно истинско заключение. Така че все пак е добре да научим има ли или няма такъв картел.

Обявихте проверка на туристическите корабчета. Колко туристически корабчета има България?

През тази година, както и през миналата, всички сезонни корабчета в страната...

Това са тези лодка за разходка?

...ще бъдат проверени преди сезона. Всички до едно. Ще бъдат проверени за техническото им състояние, за евентуални конструктивни намеси, за оборудването им, спасителното им оборудване, това са съответните пояси, жилетки и т.н....

Там били констатирани най-много проблеми миналата година.

Точно така. Миналата година...

Остарели спасителни ризи...

...бяха констатирани, бяха дадени предписания и съответно те бяха отстранени, защото без отстраняването на тези предписания те няма да могат да се движат и няма да могат да оперират през лятото. Така че през тази година по същия начин всички сезонни корабчета и лодки ще бъдат проверени преди началото на сезона, така че всеки, който ползва такъв атракцион, ако мога така да се изразя, да бъде абсолютно спокоен, че всичко е наред.

Странното е, че държава, която едната й граница, почти цялата, е от голяма река Дунав, а другата й граница, втора граница, е на море, на Черно море, всъщност няма регулярен воден транспорт. Не може да вземеш корабче от Свищов до Русе, някога впрочем, при комунизма, имаше, или от Варна до Бургас.

Вие помните ли, вие помните ли кометите, които се движеха преди много години?

Помня, да. Да, возил съм се като дете. Къде са те, защо няма?

Тези, такива комети от това лято ще се движат по нашето черноморско крайбрежие от Созопол, през Бургас, Несебър, Варна, "Златни пясъци". От юни месец реално ще имаме кометите, тези комети, които ние помним от миналото.

Тоест лятото, юни - септември ще има комети?

Да, ще има комети.

И те ще бъдат откъде казвате, от най на юг, ще тръгват от Созопол...

От Созопол, от Созопол ще тръгва...

А най на север ще стигат до...

Ще стигат до "Златни пясъци", така че това ще бъде един според мен много приятен атракцион за всички и не само атракцион, а и начин на транспорт, на придвижване.

Това ще е регулярно, в смисъл...

Регулярни превози.

...с разписание като влак.

С разписание, с разписание категорично, с билети, резервации и т.н., така че да могат хората да го ползват надеждно.

А имате ли повече подробности колко пъти на ден примерно ще се движат такива?

Разбира се, че имам. Те ще се движат няколко корабчета по различни направления. Едните ще бъдат между Несебър, Бургас и Созопол. Други ще се движат в посока Варна и "Златни пясъци", така че сега ми е трудно да кажа разписанието на всяко едно от тях, но така или иначе по тези направления през това лято всеки ще може да пробва този атракцион.

А като време конкурентно ли ще бъде Варна - Бургас примерно? По-бързо ли ще се взима по море, отколкото по път?

Вижте, не може да се взима по-бързо по море, тъй като все пак...

А, то с нашите пътища може, но...

...все пак водният транспорт е по-бавен. Нормално е да бъде така, но аз мисля, че в летния сезон е далеч по-приятно човек да се повози на комета, отколкото да се качи в автобус или да седне в колата си.

Това ще са нови корабчета?

Да, нови корабчета ще бъдат.

А това частна фирма ще го направи?

Разбира се. Частна фирма ще оперира...

Една или няколко ще се конкурират?

Не, една фирма ще оперира по тези маршрути, така че, ако има и голям интерес, разбира се, това нещо ще се предлага в по-голямо количество. Разбира се, че разписанието ще става все по-гъсто. Аз се надявам, че ще има голям успех, защото самият аз от много години наистина съм си задавал този въпрос - защо няма, и винаги съм искал да ползвам такъв вид транспорт, така че...

А скъпо ли ще е?

...така че най-накрая мисля, че го дочакваме този много приятен вид транспорт. Ами, скъпо... зависи. Това е относително, разбира се, ако се предвид, че...

Ами, сравнено с влака примерно или колко би ти излязло да отидеш от Варна до Бургас с кола.

Аз мисля, че в рамките на около 50 лева ще струва най-дългият маршрут, което, сравнено...

От "Златни пясъци" до Созопол.

...което сравнено с цените, които в момента или поне миналото лято се предлагаха от Несебър до Слънчев бряг, едно съвсем кратко разстояние...

А, за таксита ли говорите?

...едно съвсем кратко разстояние с едни лодки, съвършено различни от това, което ще бъде сега, беше 20 лева. Така че на този фон...

Вие говорите 50 една посока?

Да, в една посока.

А корабчета по Дунав? България има един участък - между Свищов и Русе, който даже...

Засега няма достатъчно интерес в този транспорт, за да бъде стартиран такъв проект, защото няма достатъчно пътници. Това е единственият проблем.

Добре, ама странно е това, защото между Свищов и Русе на практика път няма. Трябва да отидеш доста на юг, за да се върнеш до Русе, и даже в началото на демокрацията си спомням, че още вървеше всеки ден регулярен кораб.

Вижте, транспортът е огледало на икономическата активност. Когато няма достатъчно пътници, когато няма достатъчно желаещи за такъв вид превоз, няма как да има такова предлагане, защото, ако едно време държавата е можела да дотира такъв транспорт и да плаща за движението на тези корабчета, сега, при тези икономически условия, не е възможно. Сега е пазарна икономика и ако един частен субект оперира, инвестира първо в такива корабчета, няма да му излезе сметката. Така че на този етап аз се радвам, че успяхме да договорим и да пуснем кометите да се движат по нашето Черноморие. Надявам се, че следващата стъпка ще бъде и по Дунав, така че да може и това нещо да се случи.

Стигаме до големите кораби. По Дунав например сравнително рядко стигат круизи до българския бряг. Това как си го обяснявате на фона на това, което се предлага в частта на реката в Централна и Западна Европа?

Всичко опира до интереса, разбира се.

Да не говорим пък за Черно море, където е събитие изобщо да се отбие круизен кораб на български бряг.

Не, на българските брегове в Черно море круизни кораби влизат, и то не рядко. Малко са местата, където те могат да акостират и където съответно пътниците могат да слязат.

Тоест има обяснение защо не идват...

Така е.

... защото няма къде да спрат.

Точно така е. Круизни кораби акостират в Несебър, а от може би следващото лято ще могат спокойно да акостират и в Бургас, тъй като предвиждаме проекта зона за свободен достъп в Бургас, това е част от пристанището на Бургас, да бъде отворено за такива кораби и да бъде отворено въобще за достъп на хората до крайбрежието и това ще бъде едно продължение всъщност на градината, която е покрай морето. Затова то трябва да бъдат създадени условията, за да могат и тези круизни кораби да акостират. Засега са малко тези места.

В съобщение от седмицата се казва, че един мост над река Дунав в Германия струва 20 милиона евро, а българският "Дунав мост 2" щял да струва 226 милиона евро. Това вярно ли е, че българите и румънците правим мост 10 пъти по-скъпо, отколкото германците?

Вижте, не мога да се съглася с такива механични сравнения, защото това не е мост един брой, за да го сравняваш с мост друг брой. Мост, всеки мост е различен за себе си. Всеки мост е един различен проект.

Ето, една река все пак, нали, колкото и да различна в ширините...

Реката, реката...

... не е десет пъти разликата.

...геоложките условия, инфраструктурата, която е прилежаща към моста, това са всичко средства, които са различни за всеки мост. Така че не може да се сравняват по този начин. Още повече че тази цена, на която в момента се изгражда мостът, е най-ниската, която е постигната въобще на конкурса. Така че не смятам, че това е цена, която е висока, важното е да направим мост, защото парите ги има и Европейската комисия ни разреши да удължим меморандума с две години, до 2012. Вие знаете, че 2010 г. средствата по тази програма, по която се финансира мостът, трябваше да изтекат и ние оставахме с един строеж наникъде.

Започнат мост.

Да. Така че аз считам това за голям успех. Договорихме...

А до 2012...

Договорихме до края на 2012 година...

Ще направите ли до 2012 моста?

Да, мостът ще бъде не само готов, ще бъде предаден за експлоатация още през следващата година. Темповете, с които мостът се строи през последните две години са изключително завишени. Решихме проблема с достъпа до румънската страна. Решихме проблема с инертните материали, ускорихме работата изключително много. Затова е възможен сега пусковият срок, още през есента на следващата година вече да имаме функциониращ мост, предаден. Още през тази година като съоръжение той ще бъде готов.

То пак стои въпросът - а как ще се стига до него. Т.е., като говорите предаден мост, ще има и околната така наречена инфраструктура, тоест път, по който да стигнеш до моста откъм българска страна и после през румънска... да стигнеш донякъде.

Прилежащата инфраструктура, която в момента се изгражда, е в непосредствената близост около моста и от българска, и от румънска страна, това е част от този проект. Разбира се, резонен е въпросът, че България има нужда от бързи и модерни транспортни артерии до този мост. Именно затова ние развиваме този проект - София - Видин, железопътната магистрала. Тази железопътна магистрала трябва да осигури една скорост от 160 км/ч по това направление и ще скъси изключително...

Това кога...

...изключително много ще скъси разстоянието до Видин.

Това кога ще стане обаче? Ако 2014 ви е планът за Пловдив - Бургас, София - Видин кога?

София - Видин до 2014 г. трябва да приключи проектирането. В момента проектът е на обществено обсъждане, след това предстои съответно работното проектиране, така че през 2014 да може да започне реалното строителство.

И за колко ще се строи?

Това е, ориентировъчно можем да кажем около три години може да трае един такъв строеж...

Тоест 2017, когато България ще председателства Европейския съюз за пръв път, ще има... бърз влак София - Видин.

В този програмен период 2017-2018 г. е, така, реалистичният срок когато България ще има тази жп магистрала, която ще свързва от София през големи населени места като Враца и Монтана, и Видин през "Дунав мост 2". Това ще бъде една изключително важна транспортна артерия за България.

Имаше подозрения, че румънците всъщност, даже да се направи мостът, ще гледат колкото се може да омаловажават възможността той да бъде ползван, т.е. ще пречат, няма да направят добри пътища откъм румънска страна, за да продължава трафикът да преминава през по-голяма част от Румъния и да ходи до другия мост при Русе, защото това са пари за Румъния.

Ами, вижте, всяка държава, разбира се, сама определя приоритетите на инвестициите си. Но трябва да се има предвид, че когато Европейският съюз финансира определени проекти, те са част от общата европейска транспортна система. Така че, когато се предоставят такива средства и на България, и на Румъния, естествено те ще бъдат съсредоточени по тези общоевропейски транспортни коридори. Така че този мост не може да остане един изолиран обект и неизползван. Той е част от общата европейска транспортна система. Така че Румъния ще получи съответно средства за модернизирането на инфраструктурата си по продължението на този коридор 4, както и България ще ги получи през следващия програмен период, за да си оправи трасето от София до Видин. Така че аз нямам притеснения в тази посока, тъй като тук приоритетите се диктуват на практика от Европейския съюз.

То въпросът е обаче, че от Видин до София вероятно не интересува особено Европа тази част от трасето, по-скоро интересно е как ще продължи до гръцката граница.

Интересува я като част от общоевропейския коридор. Това е общоевропейски коридор номер 4.

А София - Кулата?

София - Кулата това е магистрала "Струма". Ние знаем как се развива...

Става дума, понеже...

...като автомагистрала, а като...

За жп говорим сега.

...а като жп, това ще бъде през един по-следващ период. Тъй като, съгласете се, не можем с тези средства, които се предоставят, изведнъж да модернизираме цялата жп

инфраструктура. Така или иначе от тази година през следващите 10 години може би безпрецедентно големи инвестиции в железницата влизат. Такива инвестиции не са влизали през тези 20 години изобщо. Тя затова е и на това дередже. Но ние правим железопътни магистрали, всичките нови участъци са за скорости от 160 километра в час, отговарят на всички европейски параметри и затова те стават част от общата европейска транспортна система.

Самолетите. Ще има ли повече полети между София, Варна и Бургас?

Факт е, че вече има полети от София до Бургас, директни, и то мисля, че три пъти дневно, което е доста удобно.

Имам предвид за лятото. Четох някъде, че билетите свършвали много бързо и че на пръв поглед по-скъпият билет обаче се компенсирал и хората предпочитали...

Да, има много голям интерес за пътуванията до Варна и до Бургас със самолет, така че това лято този интерес ще е факт. Аз мисля, че "България еър" ще успее да пусне и допълнителни места, допълнителни самолети по тези направления. Все пак нека не забравяме, че за да се оперира повече, тук са необходими, разбира се, и повече самолети. Така че въпрос на организация.

Т.е. няма ли логика, при положение че има пътници и това ще е печелившо, ами да се дори наемат самолети или да влязат други авиокомпании, защо това не се случва? Общо взето, с изключение на някакви пикове по Коледа и Великден не е чак такъв проблем в Европа да си намериш билет, откъдето искаш докъдето искаш. Самолетите са повече от търсенето, а в България изглежда е обратно за някои периоди.

Това е така. Все пак не бива да забравяме, че големият интерес е в летния сезон, в пиковия сезон, а през останалото време чак толкова голям интерес няма, разбира се. Тези полети, които са осигурени, са достатъчни, така че, ако такъв интерес и толкова голям пътникопоток има, разбира се, частните авиокомпании веднага проявяват интерес и ние няма да ги бавим нито една минута, ще им дадем съответните разрешения да оперират. Засега освен "България еър" друга компания не оперира по тези дестинации.

Полети до други градове в България. Помня от детството си, че имаше полети по невероятни линии - можеше да отидеш до Русе, мисля че Търговище, Разград, до Горна Оряховица се летеше, даже до Пловдив по едно време имаше от София самолет, а сега защо няма?

Вярно, тогава оперираше държавната БГА "Балкан", която можеше да си позволи държавното дотиране да се лети до всички тези летища. Сега това нещо не може да се случи, тъй като няма достатъчно икономическа ефективност да се оперира от София до Горна Оряховица със самолет. Факт е, че допреди една година на летище "Пловдив" не оперираше нито една редовна линия, до никъде, а летището е хубаво, модерно, а и близко до София.

То беше резервно - като падне мъгла в София, където за щастие на Пловдив сравнително често пада мъгла.

Да, така е, така е, но успяхме все пак да договорим с нискобюджетната компания "Райънеър" и вече от Пловдив има две нискобюджетни дестинации - до Лондон е едната, а другата е до Милано, ако не се лъжа, които оперират регулярно вече от Пловдив, и това оказа своя ефект върху икономиката на региона. А тези полети ще се разширяват. Тоест аз се надявам, че през следващите месеци ще се отварят и нови дестинации, които ще се обслужват от самолетите на "Райънеър". Имаме запитвания и от други авиокомпании...

Друга авиокомпания?

...така че в момента се водят и такива преговори, за да се съживи и пловдивското летище. Така че това е начинът с такива дестинации да се привличат повече пътници и повече туристи.

Проверихте ли цените на летище "Варна", както поиска колегата ви, външният министър Николай Младенов според стенограма от правителственото заседание. Той, така, е учуден от високите цени за паркиране, за закуски, за напитки на летището.

Ами вижте, Министерството на транспорта няма правомощие да регулира цените в обекта на концесията. Концесионният договор не ни дава тези правомощия, така че за съжаление нито цената на кафето, нито цената на паркинга по някакъв начин може да бъде...

Пет лева кафе, осем лева кока-кола...

...контролирана от държавата.

...минерална вода - четири лева, два лева на час на паркинга.

Това са пазарните механизми.

То пазарни не са, защото то няма кой да се конкурира, нали, паркингът е един на летището.

Когато е предоставено това летище на концесия, подобно регулиране на цените не е залегнало в концесионния договор.

А според вас трябва ли да се мисли, защото това е някаква форма на монопол. Ето, при тока, при парното има регулиране, след като няма как да направиш конкуренция. Трябва ли да се мисли за нещо такова? Макар че, да си кажем с ръка на сърцето, тези цени са по-ниски от тези на европейските летища.

Такъв опит за регулиране на тези цени е опасен, защото, когато предоставяш на концесия един обект, ти го предоставяш със съответните ангажименти и прехвърляш бизнес риска върху концедента. .. върху концесионера. Така че този концесионер има ангажимент да извърши определени инвестиции, той плаща на държавата регулярно концесионни вноски. Ако той има отлив от клиенти, ако той не акумулира никакви приходи, той няма да може да плаща на държавата. От друга страна, ако държавата се намеси и регулира цените, той не може да има такива ангажименти към държавата, каквито е поел. Така че въпросът наистина не е еднозначен. Мисля, че на този етап не би трябвало да се опитваме да регулираме цените на това, което се случва в тези обекти на концесия.

А какво е вашето обяснение, че доста от магазините на иначе чудесния терминал 2 на софийското летище стоят празни, и то вече доста време, и така летището няма онзи облик на сериозните летища, в които човек има огромен избор от магазини.

Това е така. Има няколко причини, за да е така. Една от причините е, че софийското летище не е транзитно летище. Това е крайна дестинация, от която хората или се качват, или слизат и си отиват, т.е. няма чакащи на летището, които да ползват съответните заведения...

Шляят се по магазините...

...които да се шляят и да убиват време, и да пазаруват, така както се случва на големите летища в Европа и в света. Вторият, така, втората причина за това е, че летище "София" е държавна фирма. Тя съответно трябва да спазва всички законови изисквания и механизми.

Те и частниците трябва да ги спазват, но вие трябва да правите поръчки...

Не е необходимо. За да, аз ще ви кажа, за да се даде един магазин, или не само магазин - един квадратен метър от летището да се даде под наем, първо трябва да се намери фирма, да й се възложи да направи анализ колко струва, колко е пазарният наем в момента. Това е процедура.

Тоест искате да кажете, че искате наеми, след всички тези процедури се искат наеми, които няма кой да плати, и заради това стоят празни?

Фирмата оценител предлага един наем, след това се обявява конкурс. Ако на този конкурс не дойде никой, междувременно са минали 6 месеца, нали, и тази цена вече не е актуална. Ако не дойде никой, това се повтаря. Тоест искам да кажа, че летището не е достатъчно гъвкаво, както е гъвкав един частен субект, който може да договаря наем. Защото когато икономическата обстановка се усложнява или примерно на съответния там контрагент не му върви достатъчно добре, по-добре да му намалиш наема, отколкото да го изгониш и 6 месеца да се опитваш да го дадеш отново. Летище "София" не може да бъде така гъвкаво.

Така както обяснявате, излиза, че може би България трябва да мисли най-голямото й летище да бъде концесионирано?

Така и мислим, защото когато един частен субект оперира, първо той е много гъвкав. Той може да даде всички магазини под наем, да насити с търговски обекти всички, така, възможни площи. По същия начин той може да спечели много повече, отколкото самото летище, от нелетателни дейности, от такива съпътстващи дейности, защото е много по-гъвкав и може това нещо да го направи доста по-добре.

Кога виждате концесията на летище "София" във времето?

Концесионното намерение вече сме го взели като решение и сме го декларирали. Оттук нататък предстои до няколко месеца да бъдат изготвени съответните концесионни анализи, които са абсолютно необходими, за да се стартира такава процедура. Реално аз виждам през есента възможността да се стартира такава концесионна процедура.

А каква е причината летище "София" да не е транзитно летище, а например "Атина" да е?

Това е дълъг процес на развитие. Транзитно летище не може да се получи просто за няколко месеца, може би.

То проблемът е, че не летят директно източните компании, става дума от Азия.

Именно.

Ако летяха такива компании, щеше да бъде. А сега дори и да искаш да ползваш София, трябва да отидеш в Атина или Истанбул.

Да, необходимо е да се развият полети по дестинации към изток, югоизток, Близкия изток, така че тези дестинации, за да се развият, съответно трябва да се договорят с авиокомпаниите, да се предложат добри условия, но не на последно място трябва да има достатъчно ефективност, трябва да има достатъчно пътници. За съжаление по тези дестинации няма достатъчно пътници, които да летят между София и съответните други летища в тази посока и това е, това възпрепятства откриването на такива линии. За щастие ние договорихме все пак с една от най-големите и най-добри компании в света "Катар еъруеърз" да започне да оперира и от септември месец започват полети от Катар, от Доха до София и след това транзит през София...

Колко пъти седмично?

...за други дестинации. Мисля, че в началото ще започнат с един или два пъти седмично полетите, но ние сме договорили по-голяма честота и сме договорили тези полети да продължават транзитно, включително и като презокеански към Съединените щати. Така че...

Т.е. вече ще има полет, от гледна точка на българите, София - Ню Йорк с "Катар еъруеърз"?

Това сме го договорили с "Катар еъруеърз", така че първата стъпка, която ще се случи през септември месец, е да се открие редовната линия между Доха и София. А това дава, разбира се, възможности за българите не само да пътуват до Съединените щати, когато бъде открита линията на "Катар еъруеърз" дотам, но и да пътуват през Доха, която е една изключително удобна транзитна точка за...

Китай, Япония, Индия...

... за Далечния Изток, за Африка и т.н.

Ще има ли нови летищни такси - освен за кацане, паркинг и обслужване на пътниците, самолетните компании да започнат да плащат такса "Шум", такса "Сигурност" и такса за използване на част от навигационните системи за кацане?

Вижте, това се прави, за да се диференцират сумите, които се събират от операторите. Това е европейска практика, европейско изискване и ние го въвеждаме сега, като съществуващата такса я диференцираме на няколко по-малки, които съответно са с ясен размер, с ясно предназначение и...

То въпросът е няма ли да стане по-висока таксата и това респективно да отблъсква авиокомпании да използват български летища?

Вижте, по принцип таксите, които се събират, трябва да бъдат разходно ориентирани. Когато се събира една такса, тя трябва да е ясна за какво отива, а не просто да се събират такси. Затова тя се диференцира - и за осветлението, и за сигурността, и т.н. И всяка събрана сума отива за конкретната дейност. Таксата ще бъде малко по-висока от това, което е сега. Защо? Веднага отговарям: от 1 януари тази година вече летище "София" само осигурява сигурността, проверката на пътниците, проверката на багажите...

А кой го осигуряваше преди?

Това, което досега е осигурявала Гранична полиция. Тоест полицията вече не осъществява този контрол, това вече не са служители на полицията, това са служители на летище "София". Защото досега тези средства бяха плащани от бюджета, тоест от всички нас, за да се осигури сигурността на полетите, за да се осигури проверката на багажите. Това не е правилно. В крайна сметка, за да са разходно ориентирани тези такси, означава - който ползва, той плаща. Така че сега служителите на летището ще извършват тази дейност и всъщност това ще бъде такса за всички, които преминават, таксата "Сигурност", така че с тази такса да се поемат тези разходи. Затова всъщност за операторите и на практика за пътуващите тази такса ще бъде малко по-висока от досега прилаганата, заради тази такса "Сигурност".

Таванът на цените на такситата. Лев и тридесет в София при нормалност 60 стотинки. Има ли смисъл от такъв таван, който е над два пъти по-висок от средната цена на нормалните таксита? Така може би наистина най-наглите "копърки" ще бъдат ограничени, но...

Факт е, че таванът на такситата всъщност има един смисъл да защити клиентите от произвол. Това, което направихме с тези нововъведения, е всъщност да порежем наистина най-наглите, тези, които возеха на 7, на 8, на 10 лева на километър и използваха това, че някои хора не обръщаха внимание или пък съответно не са в необходимата кондиция, за да асимилират това, което пише на табелките. Тази цена е именно да се защити потребителят. Тя не е цена, към която таксиметровите компании трябва да се стремят. Сега, когато един потребител седне в таксито, той знае, че в най-лошия случай, в най-лошия случай, каквото и да е таксито, то не може да струва повече от 1.30. Докато преди може да седнете и в такси за 10 лева...

Без да разберете.

...и да бъдете изключително лошо изненадани. Мисля, че такива практики, особено на аерогарата и на жп гарата, имаше изключително много. А колко чужденци се бяха опарили от това нещо, мисля, че всички знаем.

Но най-нагли са в туристическите райони, курортите. Там има ли вече определени тавани? Слънчев бряг, Златни пясъци.

Последната дата, която законът дава, е 26 май. До 26 май всички общини имат задължението да определят този таван.

Ами, ако не определят, кой ще определи?

Това означава, че не изпълняват закона. Така че те...

А то ще е за сефте, както се казва, някой да не изпълнява нещо.

Трябва да, трябва да изпълнят закона.

Какво ще стане, ако не определят?

Ще нарушат закона, това означава.

И какво ще е последствието за тази община, която наруши закона?

Ами, община, която нарушава закона, съответно има контролни органи, които трябва да я санкционират.

Ами, той общинският съвет определя, нали?

Общинският съвет, да.

Да, то колективна безотговорност.

Вижте, по-голямата част от общините вече ги определиха. Така че аз не се притеснявам...

Не, интересно е тези курортните дали го правят и дали за това лято няма да си направят оглушки в интерес на...

Ами, вижте, Бургас например, в Бургас се определи една...

...техните роднини, които карат таксита там.

...изключително разумна граница за таксиметровите услуги.

Колко е?

Лев и десет. Така че аз поздравявам община Бургас с това, което направиха. Ето, през този летен сезон в община Бургас няма да има спекулации и таксита над 1,10 няма да могат да возят. Така че този таван мисля, че е нещо много положително и хората
могат вече да ползват спокойно такси, без да рискуват да бъдат излъгани и да платят като за самолет.

А трябва ли да се отиде още по-далеч, да се фиксират за определени дестинации, например в София това е логично да бъде например от аерогарата, доколкото знам в Ню Йорк, като съм бил там, е шестдесет и няколко долара, независимо в коя част на Манхатън отиваш от летище "Кенеди" и да виси, да виси това на...

Засега, засега не е необходимо...

...да виси на летището, че струва...

Засега не е необходимо...

. . . двадесет лева примерно. . .

Не е необходимо. На този етап фиксирани цени на таксиметровите услуги не са необходими. Така че цената на километър, която е приета и е регламентирана и в закона, такава и ще се прилага.

Всъщност вие в Министерството на транспорта трябва да определите фиксираните цени за междуградски превози с таксита, нали?

Вижте, тъй като е все пак един малко по-специфичен въпрос - междуградските превози, какво имам предвид, един междуградски превоз обикновено е в повечето случаи в едната посока, а в другата посока таксиметровата кола трябва да бъде, да се върне празна...

Това не е задължително...

Напротив...

...има хора, които ползват, отиват да разгледат нещо, постоят малко, връщат се.

Огромната част от тези превози е в едната посока. Затова именно, коректно е и към клиентите, е съответно такива дестинации да бъдат. .. да бъде определена някаква друга цена, тъй като пределната цена в много от тези случаи няма да може да свърши работа. Затова ще се разработи такава цена за такива междуградски пътувания...

Тя ще бъде единна ли за България...

...и тя ще бъде задължителна.

. . . или по общини?

Логиката е да бъде единна, тъй като извънградското пътуване навсякъде, общо взето...

Да, де, ама, ако го правиш...

...подлежи на едни и същи условия.

...от София и Бургас, София 1,30 е таванът, в Бургас е 1,10. И ако го правиш с бургаско такси е едно, а ако го правиш със софийско такси е друго.

Не, такситата, такситата возят предимно в градовете, това е вътрешноградски превоз. Деветдесет и девет и девет процента от всички превози с таксита са вътрешноградски. Тези превози, които ще бъдат извън градовете, тоест по републиканските пътища, те ще бъдат с други фиксирани цени, така че такива фиксирани цени ще разработим и ще предложим да излязат на пазара.

Кога? На 26 май?

Работи се в момента. Не, не, не. Аз говоря за това извън този таван, който вече е определен. Така че таванът, той от 26 май започва да функционира...

Той е за общините...

...и във всички общини ще има масови проверки, така че да не се окаже, че на следващия ден някой си позволява да вози над тавана.

Ще успеете ли, ще успеете ли до старта на сезона да дадете т.нар. междуградска, защото чужденците, които идват примерно и са в Слънчев бряг, и искат да отидат до Несебър, то това се води междуградско, нали?

Категорично да, категорично да.

И там пак ще бъде все едно със самолет са отишли.

Категорично ще има такива цени.

До края на юни.

До сезона.

До края на юни, до края на юни ще има.

Да, разбира се, разбира се, че ще има. Такива цени ще има, а още за този сезон ще има и български стандарт за такситата.

Какво значи това?

Това означава, че таксита, които отговарят на определени минимални критерии за комфорт и за качество на услугата, която предлагат, ще бъдат на определен стандарт, така че хората да се ориентират...

За какви стандарти мислите?

...кой предлага съответно по-добри условия, по-добро качество на тази услуга, защото...

Какви ще са стандартите? Аз например съм си мислил, че това, което се предлага като таксита на българското летище, никъде по света не съм виждал да не можеш да сложиш голям куфар в багажника...

Ето вие...

...защото вътре си държат газовите бутилки.

...вие вече насочихте към, към първото...

...газовите бутилки.

Точно така, вие първо ни насочихте към....

Не съм виждал наистина летище на света с толкова малки багажници.

...към първия параметър. Големината на автомобила е едно от условията за този стандарт. Над определена големина може да попадне в този стандарт. Малкото такси то не може да предложи такъв комфорт на пътуване на пътника, както една голяма кола. Така че размерът на автомобила, съответно годините, т. е. един автомобил дали ще е на една година, или на 10 години, има много голямо значение за комфорта, който предлага за пътуване. Така че годините, размерът на автомобила, разбира се, неговото състояние на тапицерии и т.н. Ние сме ги подготвили и предстои да...

Т.е. готвите "Стара планина" за такситата. Понеже вашият колега Мирослав Найденов, така да се каже....

Не, аналог...

...е първопроходец в стандартизирането...

...аналог, аналог няма да правя със "Стара планина", на така или иначе това ще бъде една добра ориентация за хората.

Как да го кръстим тоя стандарт?

Български таксиметров стандарт.

БТС.

Това ще бъде, така, това е работното название на този стандарт и аз мисля, че почти всички таксиметрови компании ще се обединят около това, което им предлагаме като стандарт, така че... Той не е задължителен, той не е задължителен. В никакъв случай не означава, че...

Няма да е платен.

...тези, че цените на тези таксита трябва да бъдат по-високи. Това е за едно улеснение на клиентите, това е може би все пак едно, един добър ориентир, когато се предпочита едно такси, кое да бъде избрано.

Кога ще е готов българският таксиметров стандарт?

Той вече е готов. Сега предстоят през тази седмица разговори с бранша да уточним окончателно параметрите и ще го регламентираме.

Ще има ли метро да софийското летище? Друг дебат от тая седмица. Ще се промени ли маршрутът на метрото заради критики на Брюксел, че няма връзка нашето летище с метро или жп линия.

Метрото ще продължи до софийското летище и разбира се, това е, това е проектът на метрото, който ще се случи. Така че това, което се изгражда в момента и което виждате и на "Цариградско шосе", това е продължението на първия лъч на метрото. Той ще стига, през квартал "Дружба" ще стига и до летището. Но това, разбира се, ще бъде в един следващ етап, тъй като в момента, знаете, колко мащабно се изгражда метрото в София, колко средства са осигурени. Това се средства, осигурени пак от оперативна програма "Транспорт", европейски пари. През следващите етапи ще бъдат изградени и отсечките до летището.

Тоест това във времето кога го виждате?

Това във времето го виждам още през следващите две до три години.

Тоест най-късно 2014 ще има метро от летището на София до центъра?

Може би в следващите две години ще започне изграждането на тази отсечка, а продължителността на изграждането на един такъв обект е от порядъка на около две години.

Добре. Ако все пак трябва да повторим най-важното, според мен е, че България отново ще има редовен морски транспорт...

Така е...

...между Варна и Бургас, всъщност...

Кометите, за които...

...от Созопол до Слънчев бряг.

...за които всички си спомняме с умиление, ще вървят и това лято. Ще вървят за първи път от може би повече от 20 години.

Само за лятото ще работят.

Да, това ще бъде сезонен превоз, през лятото. Ако, разбира се, има достатъчно интерес, те ще продължат да оперират и през есента, и зимата.