Създаване на система за регулиране качеството на въздуха, която да бъде свързана с управлението на трафика на възловите места в Пловдив, е проектът, с който общинската администрация във втория по големина град в България иска да участва в предизвикателството на IBM "Интелигентен град" и да спечели грант от компанията на стойност между 250 000 и 400 000 долара.
Нивата на азотен диоксид и прахови частици във въздуха на Пловдив са три пъти над нормата, особено след края на зимния период, сигнализира в началото на годината местната Енергийна агенция. Общинската управа беше задължена стриктно да прилага плана за действие към програмата за подобряване качеството на атмосферния въздух. Предвидени са близо 60 мерки, сред които ограничаване на движението на тежкотоварни автомобили в централната градска част, увеличение на зелените площи и повишени екологични изисквания към градския транспорт. За да отговаря чистотата на въздуха на нормите на ЕС, трябва и още нещо - да бъдат убедени около 17 000 пловдивски семейства да спрат да се топлят с дърва и въглища през зимата.
Контролът на трафика на близо 250 000 автомобила би дал най-бърз резултат за намаляване на нивата на азотния диоксид в центъра на града. Затова създаването на автоматизирана електронна система, която да следи и отчита на всеки час качеството на въздуха и да управлява т. нар. "умен трафик" по всички основни булеварди и натоварени кръстовища, е крайно необходимо като цяло за повишаване качеството на живот в Пловдив.
До края на годината в Община Пловдив ще бъде внедрена и интегрирана информационна система, която ще обедини архивните и актуални данни на всички отдели и дирекции в общинската администрация. Проектът е на стойност 852хил.лв. и ще бъде голямо бюрократично облекчение, както за бизнеса, така и за всички пловдивчани, които ще бъдат обслужвани на "едно гише".
Кметът на Пловдив Славчо Атанасов разказва как инвестициите, свързани с високотехнологични проекти, са мечтата на всеки модерен град. Един от големите проблеми на Пловдив обаче, който спира много инвеститори и блокира икономическото му развитие, са изключително тесните териториални граници на общината. Лалка Златанова разговаря с кмета на Пловдив.
Пловдив една от общините с най-малко възможности за инвестиции. Кой проблем на града бихте решил първо с помощта на високите технологии?
Въпросът ви е много интересен и наистина Пловдив има сравнително по-малко възможности за инвестиции от други големи градове и други големи общини. Пловдив е единственият голям град в България, чиито територии приключват до входно-изходните табели на града. Още по времето на комунизма се създават две изкуствени общини - Родопи и Марица. Пловдив буквално е затворен като клещи. Много неприятно ще бъде за града, ако продължава да е в тази ситуация. Веднага обяснявам защо го казвам това. Само преди три месеца при мен дойде една световно известна фирма - „Сваровски". Те искаха да изградят в Пловдив завод за 500 работни места, но търсеха терен от 50 и над 50 дка. Оказа се, че Пловдив в момента не разполага с такъв терен. Това е куриозно, но е факт. В момента тази същата фирма е вече в Румъния и изгражда завода си там. Ние не успяхме и няма как да им предложим такъв терен. Става въпрос за инвестиция от няколко десетки милиона евро.
Какво ново ще донесе за пловдивчани спечеленият проект за интегрирани информационни системи и кога ще бъдат внедрени те?
Това е един изключително важен за Пловдив проект. Аз много се радвам, че община Пловдив го спечели. Това е бъдещето. Европа и големите западноевропейски държави и развитите градове тези проекти отдавна са ги въвели. В България тепърва ги въвеждаме. Това наистина е бъдещето. А не сега гражданинът като реши да прави нещо, например някаква инвестиция или идея, той да се обръща към няколко институции, в това число и общината. Какво прави в момента той? Търси тази информация в няколко системи. Това му губи доста време. В момента с тази интегрирана система ние обобщаваме цялата информация и тя може да се получи от едно място. Натискаш копчето на компютъра и ти излиза пълната информация - местни данъци, скици, визи и т. н. Компютърът обобщава цялата електронна информация, която тече в момента в община Пловдив, тя се концентрира и може да се получи от едно място.
Предполагам, че бизнесът ще бъде най-доволен?
Всички ще бъдат доволни, не само бизнесът. Най-обикновените граждани ще са доволни. Който е решил да си построи къща или да си ремонтира къщата, той минава през различни административни процедури. Само че тези сведения, които са му крайно необходими да ги получи, обикновено той ги получава от няколко места. Сега няма да е така. Затова тази система най-много до пет-шест месеца ще бъде въведена окончателно в Пловдив, което ще улесни страшно много не само бизнеса на града, ще улесни и обикновения гражданин. В никакъв случай тази система вече не влияе от това как например ще завършат изборите след три месеца. Независимо кой ще изберат за кмет на Пловдив този проект вече е спечелен, в момента вече се реализира и със сигурност до края на годината тази система ще бъде напълно въведена.
Един от големите проблеми в Пловдив са завишените норми на азотен диоксид и прахови частици. Последната информация е, че общинската администрация е готова да работи по проект, свързан с изграждането за система за следене качеството на въздуха. Кажете нещо повече за тази идея.
Много са причините чистотата на въздуха в Пловдив да не е на това ниво, на което всеки от нас иска да бъде. Една от тях е това, което казват специалистите - самата роза на ветровете в града. Другата причина е, че поради кризата много пловдивчани използват твърди източници за отопление. Близо 50 процента от замърсеността на града идва от това, че масово в момента пловдивчани използват твърдо гориво за отопление. При нас се получава т. нар. парников ефект. Другият голям проблем е, както нормално в повечето градове, това носи близо 10 процента от замърсеността на пловдивския въздух над нормите, е огромният брой автомобили. Над 220 000 автомобила има само в Пловдив, допълнително 70 000 човека влизат всеки ден в града. От тях поне половината са с автомобили и нещата стават наистина сериозни. Сега веднага ви казвам какво мислим да предприемем, защото създадохме цяла стратегия за подобряване на качеството на въздуха. Високите технологии могат да бъдат използвани по следния начин: Има седем метеорологични станции на различни места в Пловдив, които показват качеството на въздуха. До момента обаче тези данни пловдивчани ги нямат. Ето какво сме замислили: На определени места в града се предвижда да поставим големи екрани, които на всеки час ще дават състоянието на въздуха в тази част на града. Това ще става чрез данните, които по електронен път ще получаваме от тези седем метеорологични станции. Не само пред общината, екраните ще бъдат на възлови места в града, където на всеки час всеки гражданин ще може да се запознае с нивото на различните диоксиди и прахови частици и т. н. в момента. Това обаче е обратна връзка. От този процес обмисляме да направим цялостна електронна система, която да бъде свързана и с електронното управление на трафика в града - т. нар. зелени вълни и т. н. Когато например в дадения пиков час на екрана пред диспечера се покаже, че нормите са завишени, то тогава с управлението на тази електронна система на трафика в града например веднага се задейства електронна система, която започва автоматично управление например на светофарните уредби, което дава възможност да се получи тази зелена вълна. Да не става това, което в момента виждат пловдивчани, в града - натоварени кръстовища, да стават задръствания и там, където спре колата, знаете концентрацията на изгорели газове каква става. Ние сме задължени по европейските изисквания тази система да я реализираме.
Крайният срок за кандидатстване е 15 август 2011 година. Кои са българските градове, участници в глобалния проект, ще стане известно на 08 септември 2011 година.