10 октомври
10 октомври / снимка: morguefile.com

10 октомври е 283-ият ден в годината според григорианския календар.

През 732 г. близо до Поатие, Франция, кралят на франките Карл Мартел разбива голяма армия на маврите. С тази победа той успява да спре нашествието на мюсюлманите в Западна Европа.

През 1846 г. английският астроном Уилям Ласел открива Тритон. Това е най-големият естествен спътник на Нептун. Откритието той прави само 17 дни след откриването на самата планета.

В този ден през 1911 г. в Китай избухва Учангското въстание. Бунтът довежда до абдикация на последната китайска династия Цин, след което е обявено и създаването на Република Китай.

През 1935 г. Гърция е обявена за монархия.

През 1963 г. влиза в сила международния Договор за забрана на ядрените опити в атмосферата, космоса и под водата. Договорът е безсрочен и открит за присъединяване. Първите, които го подписват, са СССР, САЩ и Великобритания.

През 1983 г. съветският космически апарат „Венера-15” влиза в орбита около Венера и започва да картографира нейната повърхност.

През 1992 г. за първи път е отбелязан Световен ден за психично здраве.

През 2001 г. президентът на САЩ Джордж Буш обявява списък на 22 най-опасни терористи в света.

Днес се отбелязва Световен ден срещу смъртното наказание. Датата е избрана и за професионален ден на архивиста.

Във Финландия 10 октомври в Ден на финландската литература.

На този ден са родени Жан-Антоан Вато (френски художник, 1684 г.), Бенджамин Уест (американски художник, 1738 г.), Джузепе Верди (италиански оперен композитор, 1813 г.), Фритьоф Нансен (норвежки изследовател, Нобелов лауреат, 1861 г.), Хелън Хейс (американска актриса, 1900 г.), Харолд Пинтър (британски драматург, Нобелов лауреат през 2005 г., 1930 г.), Питър Койот (американски актьор, 1941 г.), Нора Робъртс (американска писателка, 1950 г.), Марио Лопес (американски актьор, 1973 г.).