Камен Кичев: С парите от концесията на жп гарите ще се влеят свежи финанси в БДЖ
Камен Кичев: С парите от концесията на жп гарите ще се влеят свежи финанси в БДЖ / снимка: БГНЕС, архив
Камен Кичев: С парите от концесията на жп-гарите ще се влеят свежи финанси в БДЖ
47118
Камен Кичев: С парите от концесията на жп-гарите ще се влеят свежи финанси в БДЖ
  • Камен Кичев: С парите от концесията на жп-гарите ще се влеят свежи финанси в БДЖ

Да се дадат на концесия едни от най-големите гари в България – тези в Пловдив, Варна и Бургас. Тази идея на транспортното министерство скоро ще стане факт. Това обясни в интервю за Дарик заместник ресорният министър Камен Кичев. Целта е да се обединят гарите и автогарите и дори да се развие търговска дейност в сградите. Кога ще се случи отдаването на концесия, колко ще спечели държавата и дали тази крачка ще спаси лошото финансово състояние на БДЖ, обяснява заместник транспортният министър Камен Кичев.

Какво ще рече да се отдадат на концесия скоро някои гари? Колко скоро и кои гари?

В момента вървят подготвителни работи и са назначени консултанти, които да подготвят концесионния бизнес модел за основните гари – жп-гара Пловдив, жп-гара Варна и жп-гара Бургас. Идеята е да се отдаде на концесия железопътната гара с прилежащите й територии. Впоследствие концесионерът, който и да е той, ще има възможност да развива там не само железопътна гара, но може да го развива и като автогара. Другото нещо, което даваме като възможност, е превръщането на гарата в една много красива сграда, в която, разбира се, да има и съпътстващи дейности като търговска дейност, което е единственият бизнес модел, по който една гара може реално да съществува. За съжаление, приходите от продажба на билети, които остават за гарата, за крайно малки и крайно недостатъчни. Но една гара може да бъде много добро място, през което много хора преминават, и съпътстващите дейности, които се предлагат в една гара, както е по света, са тези, които носят приходите и през които излиза бизнес моделът. Също така съчетаването на гара и автогара в едно осигурява на пътниците много по-добри възможности за пътуване. Това е идеята. Тук има и европейски банки, с които съм коментирал, които финансират тези проекти, защото те вярват, че това се случва. Такава гара, която може да се даде за пример, е гарата в Берлин, железопътната гара в Прага, която е в центъра на града, което е много хубаво. Ние и за железопътната гара в София коментираме същата възможност, за Централна гара, но там отново има някои проблеми със собствеността на терените. А за да имаме успех, за да има ефект, трябва да има достатъчно терен около гарата, за да има достатъчно възможности за съпътстващи дейности, за да могат да покрият инвестицията. Защото това е голяма инвестиция. Но горе-долу това е идеята. Повечето гари в по-големите градове по света са място, на което освен, че е гара, има и много други неща, които се случват. Това е нашата идея.

Щом сте се насочили към такъв тип механизъм - отдаване на концесия, неминуемо сте проверили и възможностите за броя на бизнес партньорите. Кой би взел гара на концесия?

Има достатъчно бизнесмени и инвеститори, които виждат бъдещето в това и биха го взели на концесия. Всъщност в една гара може да има и една много добра търговска част, може да има магазини. Ще дам един страничен пример. Гарата във Вашингтон - Union Station, там има почти половин мол, вътре в гарата. Гарата може да е съчетана дори и с търговски център, това също е възможност.

Колко свежи пари ще влязат така в държавата и това ще помогне ли в контекста на кризата с БДЖ?

Идеята тук не е да се печели. От това държавната няма да спечели директни пари. Това, което ще спечели държавата, е една нова, модерна гара, която иначе, имайки предвид сектора и неговите възможности, ние нямаме средства да отделим за реновирането й. Идеята е, че ще има нови гари, че ще има новоизградена сграда, която е модерна, има модерни съоръжения, модерна инфраструктура вътре, и хората да студуват, ще има тоалетни - подобаващи, ще има къде да се пие кафе и т. н. А не, за съжаление, тези много красиви сгради, които поради липса на средства вътре са доста изоставени, не рехабилитирани, на места охлузени, на места изглеждат доста зле. Това е основната идея, защото за мен гарите в Пловдив и в Бургас са много красиви сгради в центъра на града, които дават тази възможност.

Все пак колко пари могат да влязат, ако се отдаде на концесия гарата в Пловдив?

Не мога да отговоря на този въпрос. Нека да завърши концесионният анализ и тогава ще мога да кажа и да коментирам с цифри.

Това все пак ще помогне ли да се влеят тези пари, които ще дойдат от концесията в БДЖ?

Да. Парите, които ще се влеят, те ще се влеят в централния бюджет, а ние така или иначе разчитаме на бюджета да отпусне средства посредством и заема от Световната банка, и субсидиите, които отпускат за развитие на железопътния сектор. Ние знаем, че там е много сложно, правим реформи.

24 - датата за националния протест на служителите в БДЖ...

Аз призовавам служителите на БДЖ да не стачкуват, защото това допълнително ще влоши и така лошото състояние на железниците. Единственият начин е чрез реформа, ние сме подготвили за всички необходимите средства и възможности за развитие посредством реформа. Смятам, че единственият начин да продължи железницата да работи, е да се направи тази реформа, която и Европейската комисия, и Световната банка потвърждават. Всички казват, че това е пътят, по който ние трябва да вървим.