• Размер на шрифта:

Инцидентите на пътя ще са по-малко, ако има повече ефективни присъди

20 февруари 2012 13:26 / обновена на 21 февруари 2012 | Ралица Гълъбова | 9 Коментирай Препоръчай (0)

Инцидентите на пътя ще са по-малко, ако има повече ефективни присъди
© снимки: Sofia Photo Agency, архив, Юлиана Николова  

Да отпаднат условните присъди при причиняване на пътнотранспортно произшествие и смърт от пиян или дрогиран шофьор. За това настояха от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи. Въпросите и критиките си към управляващите те отправиха на кръгла маса, посветена на безопасността на пътя, организирана от комисията по вътрешна сигурност и обществен ред към парламента.

В писмо, адресирано до председателя на парламента Цецка Цачева и министъра на вътрешните работи Цветан Цветанов, Българската асоциация на пострадалите при катастрофи отправи своите предложения за законодателни промени.

Сред предложенията са завишаване на санкциите за неспиране на пешеходна пътека с глоба до 300 лв. От асоциацията настояват и да бъдат направени промени в законодателството, според които употребата на алкохол зад волана и шофирането с превишена скорост да се третират като умишлени престъпления.

Те предлагат отпадането на възможността за условни присъди за лица, причинили смърт след шофиране в нетрезво състояние. Възможността при катастрофа и причиняване на смърт да се сключва споразумение с прокуратурата, без одобрението на роднини на загиналото лице, е един тежък удар върху близките, коментираха от асоциацията. „Не знам как и кой ще се бори в България да започне да има присъди, а не само да чуваме, че са условни”, заяви Мария Димитрова, майка на дете, загинало при катастрофа в Бургас.

До месец могат да бъдат предприети мерки за някои от промените в закона, заяви председателят на вътрешната комисия Анастас Анастасов, но повечето от предложенията, направени от родителите променят цялостната концепция на Наказателния кодекс, коментира още той.

„Трябва да се търси балансът между това, което се е случило и полученото наказание при пътни инциденти” - така председателят на вътрешната комисия към парламента Анастас Анастасов коментира предложенията на асоциацията на пострадалите при катастрофи за по-тежки наказания. „Една част от тях към момента, отговорно го заявявам, няма как да се случат в кратки срокове. Някои от предложенията, които те правят, променят изцяло концепция на Наказателния кодекс”, коментира още той.

По повод направените предложения вътрешният министър Цветан Цветанов обърна внимание на отговорността, която носи съдебната система и коментира, че ако ефективните присъди бяха повече, инцидентите щяха да са по-малко. „Какъв морал, какви пет лева. Има хора, които просто са без морал и мога отговорно да го заявя. Защото, когато казах какви са проблемите, говорим за наказателни дела,свързани с организирана престъпност, излизат моралните хора и казват „Цветанов се намесва в съдебната система”, заяви министърът.

Цветанов пое ангажимент в рамките на не повече от 10 дни да бъдат оповестени публично законодателните промените, които могат да бъдат предприети.

Още през ноември м.г. близо 20 000 души от страната и чужбина подкрепиха национална подписка под надслов „Да предпазим децата от убийците на пътя!”. В нея се настоява за по-строги наказания за шофьорите, употребили алкохол и наркотици. Целта е престъпленията на пътя, предизвикани от пияни или дрогирани водачи, да се преквалифицират от непредумишлени в умишлени и да се наказват с доживотни присъди.

През последните 10 години у нас при пътнотранспортни произшествия са загинали около 9000 души или образно казано от територията на България е заличен град с приблизителните размери на Банско, Трявна или Сопот. Ранените при катастрофи у нас са средно по около 10 000 всяка година или близо 100 000 българи за последното десетилетие са инвалидизирани в различна степен от катастрофи на пътя.

В световен мащаб като водещи причини за смъртта на пътищата се сочат високата скорост, употребата на алкохол, липсата на предпазни колани, отсъствие на адекватна реакция при оказване на първа помощ. Според статистиката на КАТ най-често основните причини за тежките катастрофи с фатален край у нас са: неправилни действия на водача (95 на сто), нарушения на пешеходеца - (4 на сто), техническа неизправност на МПС - (0,5 на сто) и лоши пътни условия - (0,1 на сто).




Етикети: катастрофи, закони, пътища, произшествия

Коментари

Коментирай

Подреди: Първите отгоре Последните отгоре

  • Страница:
  • 1
#9

ФОГАТА - 21.02.2012 г. 09:54:30

Да се обърне много по голямо внимание при подготовката на кандидат шофьорите и техните инструктори. Всички знаем че от всяко дърво пищялка не става .

#8

петър - 21.02.2012 г. 09:39:41

убийците в затвора

#7

сеид махмуд - 21.02.2012 г. 04:42:12

не искам да се меся в работата на законодателя, но във форума нямаше коментар на това дали ПТП то е умишлено или непрадпазливо, и кое в случая прави наложително ефективното изтърпяване на наказанието, и при тези случаи не виждам като юрист, кой "магистрат" ще наложи ефективно наказание на водача причинил ПТП то , май тр. промяна в НК и НПК .................

#6

КРУМ СТРАШНИЙ - 20.02.2012 г. 18:20:02

АКО НАИСТИНА ИМА КАТ , А НЕ РЕКЕТЬОРИ С ДРЕХИ НА КАТ ПО ПЪТИЩАТА ЖЕРТВИТЕ ЩЕ СА ПО МАЛКО .
ВСЯКА ПО СТРОГА МЯРКА СРЕЩУ НАРУШИТЕЛИТЕ КАЧВА МИЗАТА НА ТЕЗИ МАРОДЕРИ .
СПОМНЯМ СИ КАК ПРЕДИ ВРЕМЕ ХВАНАХА ЕДНА КАКА ОТ ТЕХ ТОЧНО ЗА МАРОДЕРСТВО ПРИ ТЕЖКИ КАТАСТРОФИ . И НЕ МИСЛЕТЕ ,Ч Е Е ХВАНАТА ПО СЛУЖБА , ПРОСТО НЕ СИ Е ПЛАТИЛА И БЕ ПОСОЧЕНА ЗА НАЗИДАНИЕ НА ОСТАНАЛИТЕ ,,,,,

#5

ПЕШЕХОДЕЦА - 20.02.2012 г. 17:02:33

....НЕКА ДА ОСЪДЯТ САШО ТОМОВ,МАСЛАРОВА,ТРАКТОРА И ТОГАЗ ДА ГОВОРИМ ЗА КАТАСТРОВКИТЕ

#4

aastera - 20.02.2012 г. 16:37:09

""Сред предложенията са завишаване на санкциите за неспиране на пешеходна пътека с глоба до 300 лв. ""
"" Чл. 196. При приближаване към пешеходна пътека водачът на нерелсово пътно
превозно средство е длъжен да намали скоростта, а при необходимост - и да спре, за да
пропусне стъпилите на пешеходната пътека или преминаващите по нея пешеходци.
" Чл. 165. Когато пресичат платното за движение, пешеходците са длъжни:
1. ако наблизо има пешеходна пътека, да я използват;
2. преди да навлязат на платното за движение, да се съобразят с разстоянията до
приближаващите се пътни превозни средства и с тяхната скорост на движение;
3. да не удължават ненужно пътя и времето за пресичане, както и да не спират без необходимост на платното за движение.
Чл. 166. На пешеходците е забранено:
1. да навлизат внезапно на платното за движение;
2. да пресичат платното за движение при ограничена видимост;
3. да се движат в тунели и по мостове, когато няма изградени тротоари;
4. да извършват търговия и услуги на платното за движение.""

"Последствия:Силата на удара в неподвижно препятствие е равнозначна на удар в земята при свободно падане от височина:
10 метра - при скорост от 50 км/ч

22 метра - при скорост от 75 км/ч

40 метра - при скорост от 100 км/ч

Когато автомобил удари пешеходец, вероятността от смъртоносен изход, в зависимост от скоростта, е:
при 30 км/ч - опасността от смъртоносно нараняване е нищожна
при 50 км/ч - загиват 50% от блъснатите пешеходци
при 70 км/ч - загиват 100% от блъснатите пешеходци"

Аз съм против тази санкция в този размер,ако не е ясно защо пояснявам"'Как пешеходеца ще определи разтоянието на МПС до пешеходната пътека,да не говорим за спирсчния път......

Ако

#3

СРАМОТА - 20.02.2012 г. 16:36:29

ТО ПРИ 2.80 НАФТА И БЕНЗИН СКОРО НЯМА ДА ИМА ИНЦИДЕНТИ НИТО КОЛИ ПО ПЪТИЩАТА ДА СПИРАМЕ С ТАЯ ТЪПА МАГИСТРАЛА И ДА НАМАЛИМ ГОРИВАТА

#2

аматьор - 20.02.2012 г. 16:05:30

Квалификацията на водача може и да е причина за ПТП, но в никакъв случай не може да е причина за избягване от отговорност за причинената тежка травма или смърт.
Аз подкрепям напълно по-тежките санкции за нарушение изобщо на Правилника за прилагане на закона за движение по пътищата.
Ако няма санкции, няма да има и ред.Войната по пътищата си е война с много човешки жертви и милост към убийците не трябва да има !

#1

tipycut - 20.02.2012 г. 14:54:01

Предложенията са пълни глупости-всичко е въпрос на квалификация.На времето се караха курсове минимум 3-до 6 месеца,включително теория и кормуване-това е ключа към квалификацията-санкции всеки може да понесе и плати но никой няма да върне от оня сват загиналите.

  • Страница:
  • 1

Напиши коментар

  • Име *:

    Полетата отбелязани със * са задължителни!
  • E-mail:

  • Коментар *:

  • Код за сигурност *:

    security code

    Въведи код:

Редакцията не носи отговорност за съдържанието на коментарите. Призоваваме ви за толерантност и спазване на добрия тон.

Условия за ползване на коментарите »

 

Малки обяви
32620665