Шефът на ДКЕВР: Проблемът не са ниските глоби за ЕРП-тата, трябва анализ на срока за отчитане
Шефът на ДКЕВР: Проблемът не са ниските глоби за ЕРП-тата, трябва анализ на срока за отчитане / снимки: БГНЕС, архив
Шефът на ДКЕВР: Проблемът не са ниските глоби за ЕРП-тата, трябва анализ на срока за отчитане
77635
Шефът на ДКЕВР: Проблемът не са ниските глоби за ЕРП-тата, трябва анализ на срока за отчитане
  • Шефът на ДКЕВР: Проблемът не са ниските глоби за ЕРП-тата, трябва анализ на срока за отчитане

До края на деня в Държавната комисия за енергийно и водно регулиране се очакват отговорите на трите електроразпределителните дружества с информация за планираните графици за отчитане на електромерите и реализираните графици. Това съобщи в интервю за Дарик председателят на ДКЕВР Светла Тодорова.

Засега в регулатора няма информация за жалби от клиенти на ЧЕЗ и ЕВН, а към вчерашния ден информацията на комисията е, че към „Енерго-Про” са постъпили 9 жалби от потребители. Жители на Варна и региона недоволстват срещу получаването на две сметки накуп през януари с еднакъв срок на плащане.

„Със съжаление установяваме, че отново има действия, които карат потребителите да са в изнервено състояние. Преди Коледа поискахме информация от ЕРП-тата за това, дали са предприели всички действия и са създали организация, така че да могат да изпълнят задълженията си, както са по правилата за измерване. Получихме от тях писмени гаранции, че всичко е организирано както трябва. Сега със съжаление виждаме, че е организирано от гледна точка на изпълнение на правилата, но е направено по начин, който създава проблеми на потребителите”, обясни Тодорова.

„Изпратили сме им писма, с които им искаме планираните графици как да бъдат отчитани клиентите, реализираните графици, дали има отклонения от тях, за да видим къде са причините, дали са организационни или някакви други. Също така и жалбите, които са получени за някакви несъответствия през този период. След като получим информацията да направим нашия анализ и да видим къде има нормативни нарушения и тогава ще взимаме решения как да действаме. Сега те спазват формално 31-дневния максимален срок, но нямат ограничение да бъде направено отчитане в рамките на месеца два пъти”, коментира още шефът на ДКЕВР.

„Моето предварително обяснение е, че вероятно по празниците не са могли да създадат организация с наличния персонал и хора, които наемат”, сподели още тя.

Председателят на ДКЕВР Светла Тодорова коментира още в ефира на Дарик, че не смята за ниски заложените в настоящия закон глоби за ЕРП-тата, които нарушават срокът за отчитане на електромерите. Подобна идея за промяна лансира вчера шефът на парламентарната енергийна комисия Делян Добрев, който се закани минималната санкция за ЕРП-тата да скочи десет пъти и да започва от 200 000 лева.

Според Светла Тодорова по-скоро правилата за измерване трябва отново да бъдат анализирани и да се види дали 31-дневния срок за отчитане е най-доброто решение. Този максимален фиксиран срок създавал проблеми при отчитането на електромерите в почивните дни особено в обществени сгради без осигурен достъп извън работната седмица, а това нарушавало графика.

Шефът на ДКЕВР Проблемът не са ниските глоби за ЕРПтата трябва анализ на срока за отчитане
netinfo

„Не мисля, че ниският праг на санкцията е проблем, защото санкцията е до 1 млн. лева. В момента практиката на комисията е такава, че налага наказание за всяко индивидуално нарушение. Т.е. ако е един блок са 100 апартамента и не е отчетено в срок, тогава се правят 100 акта за административно нарушение. Възможно е да бъде и общ актът, но до момента е такава практиката. За мен проблемът не е в ниската санкция. Аз не съм привърженик на теорията, че единствено тоягата трябва да бъде средството, с което се управлява”, каза Тодорова.

„Тези правила за измерване отново трябва да бъдат прегледани внимателно и да се види дали този фиксиран максимален срок от 31 дни е най-доброто нещо. Видяхме, че има действия, които формално спазват закона и в същото време отново не са в  полза на потребителите. Лично аз мисля, че дружествата трябва да имат възможност за някаква гъвкавост. Защото не само това е казуса - с двойно отчитане в един месец.     При този начин на отчитане потребителите нямат фиксиран период. Те не знаят никога следващия месец в кой период ще им бъде отчетен. И да се обявява, колко хора се интересуват от това. Очакването е, че аз съм получила сметката си на 15-о число този месец, и следващия месец ще я получа около 15-о. но това не е така. Това създава известно настроение в потребителите, че се случва нещо нередно”, обясни шефът на ДКЕВР.

„На пръв поглед много простото правило отчитайте до 31 дни, води след себе си редица усложнения, които трябва да бъдат анализирани и да се види дали това да продължи да бъде изискването”, посочи още Тодорова.