Тайната на успеха е в първата стъпка, после още една...
Тайната на успеха е в първата стъпка, после още една... / Личен архив

Тази година фирма „Винербергер" празнува своя 10-годишен юбилей на българския пазар. „Винербергер" е лидер в производството на тухли, покривни керемиди и паважни настилки. Емблемата на „Винербергер" са тухлите „Поротерм", които се отличават с качеството си и са предпочитани от всички големи и сериозни строителни компании в България.

По този повод Ники Кънчев разговаря с Диян Господинов. Той е собственик на една от най-големите строителни борси в България - „GS Строймаркет", която през миналата година празнува своя 20-и юбилей. Господинов е сред основните партньори на „Винербергер" през годините.

Чуйте разговора:

„GS Строймаркет" навърши 20 успешни години на българския пазар. Честит юбилей, какво успяхте и какво не успяхте за тия 20 години. Да започнем с постиженията....

Аз съм единственият, който е от първия ден на създаването на фирмата и съм видял целия път на развитие, като смело мога да заявя, че компанията претърпя доста сериозно развитие и като формат, и като асортимент, и разбира се като мащаби. Ще бъде искрен, ако споделя, че ако преди 20 години съм знаел с какво се захващам, не бих го направил. За целия този път обаче осъзнах, че когато се работи системно, стъпка по стъпка, когато имаш ясно поставени краткосрочни и дългосрочни цели, които да следваш, нещата се случват. Макар и някога не толкова бързо, колкото ни се иска, но се случват. Сега фактите говорят сами: компанията ни има 5 търговски бази в различни градове, предлагаме над 65 000 асортимента, обслужваме както големи инфраструктурни проекти, така и множество жилищни и нежилищни проекти. И не на последно място поставям добрата репутация, която сме изградили сред нашите клиенти. Всичко това е достатъчно показателно за успеха ни. Преди няколко дни открихме обновената ни база в Добрич, която е нещо различно като профил, както за нас, така и за клиентите в града и околността. Само за последния месец открихме повече от 20 работни места, разширихме асортимента с повече от 5 000 артикула и положихме началото на една стратегия, с която се надяваме да покажем амбицията си за развитие и израстване във всички аспекти. От друга страна до края на годината трябва да сме в новата си база в София. Това са най-важните неща, които стоят в момента пред нас на дневен ред и се надявам скоро да се похвалим и с резултатите от тях.

А какво не успяхте да свършите?

За последните 20 години не успях да обърна достатъчно внимание на дъщеря си и семейството си. Тя се роди в деня на откриване на първия ни търговски обект и израсна заедно с фирмата. От многото пътувания нямах време да бъда повече с нея. Сега е студентка в чужбина и отново не сме заедно. Може би след дипломирането й ще се върне и ще работим заедно. А в професионален план със сигурност съм пропуснал много неща, но нашето развитие е било на принципа „проба-грешка" и това е нормално. Не съм максималист, доволен съм от развитието си и това на фирмата.

Каква е тайната на успеха ви?

Е не ме карайте да си издавам всичко... Всъщност нещата не са толкова сложни и трудни. Според мен има няколко основни принципа, които трябва да се следват и спазват, за да може една фирма да бъде успешна. Освен работата с клиентите, стабилното финансово състояние, постоянните инвестиции, все неща задължителни за една компания, като че ли най-тънкият момент е в доверието! Това доверие трябва да бъде и е на всички нива - и вътре в колектива, между нас и нашите клиенти, доставчици, финансови институции. Това за мен стои в основата на успеха на компанията в момента.

Дияне, преди 20 години вие, лично, бяхте ли научен да сте ръководител. Как израснахте в това отношение?

Винаги съм правил всичко, което изисквам от тези, с които работя и управлявам, и най-важното, винаги съм бил близо до тях! Не мисля, че някой се ражда научен. За мен това е по-скоро усещане. Всеки инвеститор, защото ние се възприемаме като такива, може да инвестира много средства в сгради, проекти, модерни технологии, но ако няма хора, които да работят, всичко се обезсмисля. Аз винаги съм държал и много държа на екипността в работата, на това хората да работят в комфортна среда. В голяма компания като нашата винаги има различни гледни точки и различни характери. Това съответно води до различни мнения, възникват спорове, но важното е всичко да е градивно. Затова ключовата дума за мен е доверие!

Добър работник и служител ли е българинът?

Това с прословутото българско трудолюбие е повече мит, отколкото истина, но човек трябва да търси винаги позитивното. Всичко е индивидуално. Имам прекрасни служители, които работят със сърцето, душата и умът си, те са истински професионалисти. Но разбира се има и твърде незаинтересовани и некоректни служители. Това е проблем във всички сфери на обществения живот. Но тук бих поставил един друг жизненоважен за нацията ни проблем. Трябва да се работи в посока за спиране изтичането на талантливи и умни българи в чужбина или по-скоро за създаване на условия за връщането на образованите нашенци от чужбина тук. Покрай дъщеря ми съм говорил с доста нейни приятелки и състудентки, които учат навън, но мисълта им е все в България, обичат си и си искат в България. Но ги спират условията тук...

Как мотивирате вашите служители? На колко човека/семейства осигурявате заплатите?

Към днешна дата в компанията работят повече от 200 души, което ни причислява към големите фирми в страната. Компанията залага на ефективния стил на управление, чрез предлагане на подходяща работна среда, условия на труд, заплащане, награди. Използваме, но и се грижим за потенциала на хората, чрез подходящи обучения и семинари. Стремим се да изграждаме в служителите ни чувство за участие, стойност и признание.

Кои са бизнес принципите, които никога не нарушавате?

Никога не нарушавам коректността и отново ще спомена доверието. Това е основният дефицит в цялото българско общество.

Много хора в България дори не знаят какво означава думата „лоялност". Бихте ли им я превели?

Когато се разхождаш в планината, сигурно са ти полепвали по дрехите едни малки треви, които са здраво закрепени за теб. Лоялният човек прилича на тях. Той остава близо до теб във всеки момент. Такъв човек вярно изпълнява дълга и отговорностите си, идващи с приятелство, дори когато това не е лесно. Думата „лоялност" ни напомня за добродетели като вярност, преданост, отдаденост. Но живеем в комерсиално общество и често забравяме значението на тези думи. Жалко, за което. И ще си патим още дълго.

Кризата в бранша положителна или отрицателна беше за вас? Заговори се, че хората започват да търсят повече недвижими имоти, за да съхранят парите си. Което означава донякъде нов бум на строителството. Това така ли е, усетихте ли този кръг да стига до вас, строителните борси?

Кризата е пагубна за едни и възможност за развитие на други. Несъмнено строителството преживя много тежък период и това, като че ли е повече положително, отколкото отрицателно. Тя беше като естествен подбор, в който оцеляват само най-жизнените структури. Ние определено се опитахме в този период да оптимизираме процесите, да подобрим още повече нивото на услугата, която предлагаме. Миналата година успяхме да достигнем и дори да надминем обемите от преди кризата, но според мен това не е защото има сериозен ръст в обема на строителството, а повече на преразпределение на пазара. Дали има бум? Чак за бум не мисля, че трябва да се говори, по-скоро има леко съживяване, но то е доста крехко и непостоянно. Все повече се увеличава делът на реновациите спрямо новото строителство. Миналата година беше сравнително добра и оптимизмът беше повече, тази обаче започва доста трудно и като че ли песимизмът надделява. Забелязва се и дисбаланс между различните градове. Новото строителство е концентрирано в София и по-големите градове в страната.

В страната ни е пълно с ментета - има ли ги и в строителните материали, и вие как се борите с тях?

Прословутите ментета, както и ти казваш, те са във всички сфери на обществото. Ментета има в политиката, здравеопазването, образованието, църквата и какво остава за строителните материали. Пълно е. Най-лошото е, че се декларира качествен продукт, а се влага и произвежда менте. Според мен тук е мястото на контролните функции на държавата. Има стандарти и те трябва да се спазват. Но за да се спазват, трябва да има кой да контролира и съответно да налага санкции. Ако държавата няма ресурси да упражнява тези функции, има браншови организации, които искат да защитават доброто си име. Жалко е, че се пилее огромен обществен ресурс . И най-лошото е, че това ни обрича на постоянна мизерия и посредственост. Нови сгради, които изглеждат по-зле от сграда, строена преди 100 години. Същото е и с пътищата, паркове, градинки. Сега най-вероятно това ще се случи и със санирането. Никой не обръща внимание на това.

Какво ви дава на вас като фирма всекидневната работа с такива големи и световноизвестни фирми като „Винербергер" например, които имат над 200 завода в над 30 страни?

Работата с фирми като „Винербергер" е образец на взаимодействие, партньорство, лоялност и доверие. Ние само можем да се учим от тях. Те са съсредоточени в определена област - производство на тухли, покривни керемиди и паважни настилки, постоянно развиват всички аспекти от своя потенциал, като в момента са лидер в световен мащаб. Работата с тях, лично за мен, винаги води до генериране на идеи, решения, резултати, което на практика е безценен опит. Тяхната концепция за качество в лицето на тухлите „Поротерм" съвпада с моята концепция нашите строителни супермаркети да продават само оригинални продукция, издържала проверките на времето и съдържаща в себе си последните иновации в строителния бизнес.

На какво се научихте от общуването си с „Винербергер"?

„Винербергер" предлагат перфектни продукти, с перфектно качество, на разумна цена. Опитвам се да използвам добрите им практики, които са се доказали и развили в дългогодишната им история. Те променят и усъвършенстват строителството, залагайки на опита си и иновативни решения. Пазарно ориентирани са към потребителя, както и към опазването на околната среда. Гъвкави са спрямо променящите се условия. Това са само една малка част от качествата на тази компания, качества, които се опитвам да използвам в развитието на бизнеса си. Ние преследваме общи цели, посредством общи действия и постигаме успехи.

И „Винербергер" празнуват тази година, какво ще им пожелаете за юбилея?

Те са от 10 години в България, но реално имат почти двестагодишна история зад гърба си, от далечната вече 1819 година, когато са изградени първите пещи на възвишението Винерберг край Виена. Но дори да имаш най-добрия продукт, произведен с най-добрата технология, без качествен екип, който да работи за каузата - няма бъдеще. „Винербергер" в България разполага с изключителен екип, а в лицето на управителите Атанас Буглов, Цанко Миланов, Антонина Андреева имаме дори приятели. По случай техния 10-годишен юбилей ще се обърна към тях с най-искрени пожелания за здраве и професионални успехи и да вярват в себе си, така както аз вярвам във тях.

„GS Строймаркет", ти и твоят брат Галин заедно с други бизнесмени от Добрич сте в основата на големия успех на волейболния отбор от града - „Добруджа 07". И миналата седмица бяхте на косъм от историческа първа титла за града ви. Загубихте от Марек, но пък донесохте много емоции на съгражданите ви, зала „Добротица" се пукаше по шевовете от въодушевени добричлии, нещо което не се вижда всеки ден?

Това, което е по-ценно от победата или загубата е, че хората се върнаха в залите и започнаха да се вълнуват. Много деца се запалиха по волейбола. Това е чудесен пример за публично-частно партньорство. Когато хората се обединят около някаква цел и нямат задни мисли за лични облаги, нещата се получават. Специални благодарности на Община Добрич, на целия управителен съвет на отбора, на треньора и състезателите за емоцията, която дадоха на града.

Включихте се и към инициативата на колегите от „Дарик радио" и заедно с „Винербергер" и други партньори дарихте общо към 5000 лева, а вие лично и окачените тавани „OVA" за помещенията за дневния обучителен център в Горубляне на сдружението Аутизъм днес, където ще се събират деца от аутистичния спектър заедно с техните родители и педагози?

Понякога всички ние се нуждаем от помощ. „Това, което спасява човек, е да направи стъпка. После още една", е казал Екзюпери. По този начин искам да помогна на тези „невидими" деца и техните родители да направят своята малка стъпка, а цялото ни общество да направи голямата своя стъпка.