„Синята зона” в София поскъпва двойно, промените влизат в сила през есента
„Синята зона” в София поскъпва двойно, промените влизат в сила през есента / снимки: Sofia Photo Agency
„Синята зона” в София поскъпва двойно, промените влизат в сила през есента
51058
„Синята зона” в София поскъпва двойно, промените влизат в сила през есента
  • „Синята зона” в София поскъпва двойно, промените влизат в сила през есента

След дълги дебати общинските съветници приеха промените в почасовото платено паркиране в Синя зона в София и новите карти за градския транспорт. От септември се въвежда Синя зона в идеалния център, където паркирането ще струва 2 лв./час. Зелената ще е в по-широкия център срещу 1 лв./час.

Ограничението за престой в Синята зона ще бъде до два часа, а в зелената - до четири. Разработва се и електронна система, която ще блокира възможността за плащане със sms, след изтичане на времевото ограничение, стана ясно още днес. И двете зони ще работят от 8.00 до 19.00 ч., а синята ще е и в събота от 8.00 до 14.00 ч. В сегашната Синя зона има 11 500 паркоместа, но след новото разчертаване вероятно ще се увеличат поне с 5000-6000, като отделно 10% от местата ще са за служебен абонамент. Ориентировъчно 1/3 от паркоместата ще са в по-скъпата Синя зона.

150 лв. годишно и 15 лв. месечно ще плащат живеещите в Синя зона и 100 лв. годишно и 10 лв. месечно - в зелена, за винетен стикер за паркиране. За втори автомобил цената ще е три пъти по-висока. Това беше и едно от предложенията, което срещна силна съпротива на заседанието на Съвета, защото не е ясно как ще се определя кой автомобил е първи и кой втори за едно домакинството. Съветникът от Синята коалиция Атанас Атанасов пък даде за сравнение, че годишният винетен стикер за републиканската пътна мрежа струва 68 лв., а за центъра на София - 150 лв.

Голяма част от съветниците се обявиха и против служебния абонамент като цяло, защото според тях е незаконен. Съветникът от Синята коалиция Вили Лилков предложи тази идея да отпадне, както и да няма „служебен абонамент” в София. Предложенията му обаче не се приеха, а зам.-кметът Любомир Христов аргументира предложението така: „На територията на двете под зони - зелена и синя, се създават 20 карета, в рамките на които шофьорите могат да паркират на тези преференциални условия”.

Разликата в цените на винетния стикер в двете зони се дължи на натовареността в определената зона, обясни председателят на транспортната комисията Радослав Тошев.

Паяците вече ще вдигат автомобили само вечер, но това ще струва 60 лв. Скобите пък скачат на 30 лв., като отделно се плаща за час престой на колата както в съответната зона, така и в наказателния паркинг, ако се стигне до там. Тошев изчисли колко най-скъпо може да струва тази санкция: „10 часа по 2 лева - 20 лева, 30 лева скобата - 50 лева, 60 лева репатриране, ако той все пак до 19.00 ч. е там, 110 лева”. На въпрос това не противоречи ли на закона, където се казва, че за едно и също нарушение не може да има две наказания, Тошев уточни, че репатрирането с паяк не е наказание и цената е само за услугата по преместването. В момента в София има 14 паяка, от които работят 10.

От БСП се обединиха около твърдението, че днес се гласува едно поскъпване на всички цени, както за паркиране, така и за градски транспорт. Според Георги Кадиев парите просто ще отидат за запълване на недостига на пари за градски транспорт. „Столичният транспорт е недофинансиран, не може да си плаща задълженията към доставчици, било на горива, било на услуги, и съответно започва да прехвърля тази тежест върху гражданите”, коментира Кадиев.

Синята зона в София поскъпва двойно промените влизат в сила през есента
netinfo


В отговор кметът Йорданка Фандъкова заяви, че въпреки поскъпването на горивата билетът за градския транспорт запазва цената си.

Новите абонаментни карти за градския транспорт влизат в сила от 1 май, когато ще бъдат пуснати части от новите метролъчове, заедно с нови буферни паркинги, за които ще има промоции, обясни Любомир Христов. „Първите два часа за хората, които ще паркират автомобилите си и ще ползват метро, ще бъдат безплатни. Следващите часове до края на работното време на метрото ще бъдат по 0,50 лева”, разясни той. Хората, които не ползват метрото, ще плащат по 1 лв./час, за да паркират в буферните паркинги.

От месец май отпада талонът за пет пътувания, билетът за двукратно пътуване в рамките на час, както и петдневната карта за всички линии. Това се отнася и за месечните и тримесечните карти за две линии. Месечната карта за една линия остава на цената на 23 лв., но само ако е персонална. В противен случай ще струва 28 лв. Освен това тя няма да важи за метрото. Персонализираната карта за всички линии остава на цената от 50 лв., но неперсоналната поскъпва с 10 лв.

Тошев обоснова това поскъпване с твърдението, че ако с една карта пътуват повече от един човек, Центърът за градска мобилност плаща повече. „Това съвършенство в тарифната политика на обществения транспорт може да има единствено тогава, когато се въведе електронна система на таксуване. Тогава ще отпадне и това архаично понятие „цена на билетите”. По думите му така ще се увеличи и контролът. Ще бъдат въведени обаче различни промоционални семейни и бизнес пакети.

Планът на новото зониране за платено паркиране в столицата:

(източник: Център за градска мобилност)

Синята зона в София поскъпва двойно промените влизат в сила през есента
netinfo